iPad heeft na anderhalf jaar nog steeds geen echte concurrent

Anderhalf jaar na de iPad is er nog steeds geen echte concurrent. De HP TouchPad en BlackBerry PlayBook zijn mislukt en de interesse voor Android-tablets neemt af.

ipad-2-copycatsSteve Jobs noemde 2010 ooit het jaar van de iPad. En 2011 dan? Volgens Jobs zou het wel eens het jaar van de copycats kunnen worden. Maar anderhalf jaar na de lancering van de eerste generatie iPad is nog steeds geen enkele concurrent erin geslaagd om een apparaat te maken die de iPad evenaart. Het marktaandeel van de iPad zakte aanvankelijk wel iets door de opkomst van Android-tablets, maar ook daar zit geen tablet bij die eruit springt.

En blijkbaar zijn de kopers er ook al op uitgekeken, want wereldwijd is de iPad alweer marktaandeel van Android aan het afsnoepen. Het marktaandeel groeide van 65,7 naar 68,3 procent terwijl Android weggleed van 34,0 naar 26,8 procent. De TouchPad van HP maakte wel een kans om met de iPad te concurreren, maar HP haalde ‘m van de markt voordat hij een succes kon worden. Eerder vandaag bleek dat de verkoop van de BlackBerry PlayBook zwaar tegenvalt: beleggers hadden voor afgelopen kwartaal 700.000 stuks verwacht, maar RIM verkocht er slechts 200.000. Wat doet Apple goed en waarom slagen andere fabrikanten er niet in om het succes te evenaren? Wie het weet mag het zeggen. Blijkbaar is de gouden formule niet zo voor de hand liggend dat anderen het kunnen kopiëren.

De financieel analisten van JP Morgan vinden in ieder geval dat Apple geen haast hoeft te maken met de iPad 3: er zit toch geen dreigende concurrent in de pijplijn. Tot ver in 2012 zullen de andere tabletfabrikanten nog blijven worstelen.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 16 september 2011, 19:50
Categorie iDevices
Onderwerpen concurrentie, herkenning, ipad

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.