In de late avond (Nederlandse tijd) publiceerde Apple het persbericht met alle verkoopcijfers op een rij. Later volgde zoals gebruikelijk een conferencecall, waarbij CEO Tim Cook en CFO Kevan Parekh vragen van analisten beantwoorden. Tijdens dit gesprek hoopt men op stukjes informatie die Apple’s plannen laten zien.
1. Apple Intelligence jaagt verkoop aan
Hoewel Apple onlangs regelmatig in het nieuws kwam vanwege tegenvallende resultaten van Apple Intelligence, blijkt uit de cijfers dat het pakket aan nieuwe functies goed uitpakt. Tim Cook gaf aan dat de verkoop in landen waar Apple Intelligence beschikbaar is beter is dan in landen die nog wachten.
Verder praatte Cook ook over de vertragingen waar Siri mee kampt. “We boeken voortgang, maar we hebben nog wat tijd nodig. Het duurt wat langer dan we dachten,” is de boodschap. Hoe lang, dat werd niet duidelijk.
2. Importheffingen in de Verenigde Staten worden een grote kostenpost
Tot nu toe hebben de (aangekondigde, gewijzigde en uitgestelde) importheffingen van de Verenigde Staten geen grote impact gehad op Apple’s resultaten. Dit is te danken aan optimalisaties in Apple’s organisatie. De verwachting is dat dat niet lang meer duurt. Ervan uitgaande dat de aangekondigde importheffingen deze keer wel echt doorgaan, verwacht Apple dat dit zo’n $ 900 miljoen gaat kosten. Meer informatie over wat dit voor klanten betekent, lees je in ons artikel.
3. Recordomzet voor diensten
Met een omzet van $ 95,4 miljard boekte Apple in het afgelopen fiscale kwartaal 5% meer omzet dan in hetzelfde kwartaal een jaar geleden. Dat komt niet alleen door de groeiende omzet vanuit Macs (6,7%) en iPads (15,2%), maar ook uit Apple’s diensten. Met een omzet van $ 26,64 miljard groeide dit segment met 11,6%.
Bij diensten moet je denken aan Apple Music, Apple TV+, iCloud+ en andere abonnementen. Apple telt nu meer dan 1 miljard abonnees als je alle diensten bij elkaar optelt. Het is gebruikelijk dat Apple groeit in dit segment. Door de jaren heen is het een steeds belangrijkere categorie geworden. Ter vergelijking: in dit kwartaal boekte Apple ongeveer 4 keer zo veel omzet voor diensten als voor iPads.

4. Minder wearables verkocht
De categorie ‘Wearables, Home and Accessories’ deed het dit kwartaal minder goed. De omzet daalde met 4,9%. Apple maakt niet bekend welke specifieke producten het beter en slechter doen. Het is lastig om deze categorie te vergelijken met een jaar geleden, want sindsdien kwam Apple Vision Pro ook op de markt.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- De handelstarieven in de VS: zoveel gaat het Apple (en jou) kosten (02-05)
- Meta, Spotify en Match vormen eenheid tegen Apple en Google: dit willen ze bereiken (01-05)
- Apple komt met Apple Snapshot-pagina: dit kan je ermee (30-04)
- Apple viert vandaag 10 jaar Activiteit-app met speciale uitdaging (en zo krijg jij een exclusieve fysieke pin) (24-04)
- Gesloten Apple Store Amsterdam blijkt toch open: bewaker vergeet deur op slot te doen (22-04)
Bijzonder! Het tweede kwartaal is nog niet eens halverwege….
Het gaat hier om het fiscale kwartaal. Dat loopt niet gelijk met het ‘gewone’ tweede kwartaal waar je aan refereert. Bij Apple liep het tweede fiscale kwartaal in 2025 (FQ2 2025) tot en met 29 maart 2025.