Ontwikkelaar Galaxy Impact geeft een kijkje in de keuken

De ontwikkelaar van Galaxy Impact experimenteerde met de prijs van zijn applicatie en is ervan overtuigd dat advertenties meer geld opleveren dan een applicatie betaald maken, hoe weinig het ook oplevert.

Galaxy ImpactHeeft het als ontwikkelaar zin om de prijs van je iPhone-applicatie te variëren? Ontwikkelaar iBokan schrijft op TechCrunch wat ze hebben gedaan met hun 3D Breakout-kloon Galaxy Impact. Aanvankelijk was Galaxy Impact gratis in de App Store te krijgen en leverde binnen twee weken 220.000 downloads op. Het kwam in de top 10 van gratis games terecht en stond in de top 20 van alle gratis applicaties. Toen de prijs op 9 november omhoog ging naar 99 dollarcent zakte het aantal downloads in naar nul, zo schrijft de ontwikkelaar.

galaxy impact grafiek

Toch is er wel iets te zeggen over de cijfers die iBokan in bijgaande grafiek laat zien: op 9 november, toen de prijswijziging was ingevoerd, was het aantal downloads al totaal ingezakt. Blijkbaar had iedereen die Galaxy Impact wilde hebben, het spelletje al geïnstalleerd en de prijs wierp daarbij een drempel op. Je moet wel heel gek zijn om te betalen voor een spelletje, dat voorheen altijd gratis is geweest. Toen iBokan de applicatie op 12 november weer gratis maakte bleven de mensen weg.

galaxy impact

Wel interessant is om te zien wat er gebeurde toen iBokan op 21 november een update uitbracht, voorzien van Admob-reclame. Het leverde een dag later een downloadpiek op; waarschijnlijk waren dat deels ook mensen die een update-waarschuwing in hun App Store-applicatie kregen. De advertenties leverden niet erg veel inkomsten op:

Nov 2008: $70.81 (11/20 – 11/30)
Dec 2008: $236
Jan 2009: $175
Feb 2009: $142
Mar 2009: $67 (03/01 – 18)

De cijfers zien er misschien wat zielig uit: iBokan verdient nu gemiddeld $2,50 per dag en daar kan niemand van rondkomen. Maar ze verdienen meer met advertenties dan wanneer ze de applicatie betaald hadden gelaten. Momenteel wordt Galaxy Impact nog 120 keer per dag gedownload.

Het is lastig om uit de ervaringen met Galaxy Impact algemene conclusies te trekken: elke applicatie heeft z’n eigen concurrenten en een ander soort publiek. Maar toch is het interessant om eens in de statistieken (en in de portemonnee) van een ontwikkelaar te kijken.

Via: TechCrunch

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 23 maart 2009, 10:33
Categorie Apps
Onderwerpen impact, inkomsten, reclame

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.