AppleCare+ voor iPhone: extra verzekering voor je iPhone

Apple heeft AppleCare+ voor de iPhone uitgebracht.

applecareplusApple heeft tijdens het Let’s Talk iPhone-evenement op 4 oktober een nieuwe iPhone-garantie aangekondigd: AppleCare+. De plus geeft aan dat er meer wordt geboden dan in de normale AppleCare-bundels. Je kon AppleCare al langer voor je Mac en andere apparaten aanschaffen. Het zorgt ervoor dat de normale garantie van 1 jaar op productiefouten wordt verlengd tot 2 jaar. Met AppleCare koop je dus een extra jaar garantie, met toegang tot een telefonische hulpdienst. Tot nu toe was het zo, dat je voor eigen fouten zelf voor de kosten opdraait. Met AppleCare+ kun je dit afkopen, zoals bij een normale toestelverzekering. Het kost eenmalig $99 (europrijs nog niet bekend).


AppleCare+ is beschikbaar voor iPhone 3GS, iPhone 4 en iPhone 4S. Je kunt bij hardwarefouten die niet door jezelf zijn veroorzaakt, nog steeds voor garantie naar Apple stappen. Heb je de iPhone laten vallen of op een andere manier zelf schade toegebracht, dan kun je met AppleCare+ ook bij Apple aankloppen. Je hoeft niet naar een externe reparatiedienst. Voor een ‘servicefee’ van $49 per schadegeval (te vergelijken met een eigen risico) wordt je iPhone gerepareerd door Apple. De garantie heeft betrekking op de iPhone zelf, batterij, meegeleverde headset en andere accessoires. Wat de batterij betreft levert Apple service als de batterij 50 procent sneller leegloopt dan Apple in de originele productspecificaties belooft. Een beloofde spreektijd van 8 uur moet dus in jouw geval 4 uur of minder zijn geworden.

De dekking geldt voor maximaal twee incidenten, die je zelf hebt veroorzaakt. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je als zorgzame iPhone-bezitter meebetaalt aan de sores van mensen die elke week wel een keer hun iPhone uit de hand laten glippen.

De garantie houdt in veel gevallen in, dat je een nieuwe of gereviseerde iPhone terugkrijgt. Je kunt bij aanschaf van de iPhone direct AppleCare+ aanschaffen voor $99. Onderstaand plaatje geeft in rood aan wat er extra is: in plaats van 90 dagen krijg je twee jaar technische support (geldt ook voor softwarevragen). En in plaats van één jaar garantie op reparaties krijg je twee jaar garantie. Overigens wordt er regelmatig gediscussieerd of Apple’s eenjarige standaardgarantie op de iPhone wel acceptabel is, aangezien in Europa veel langere garantiegermijnen gelden. De aanvulling dat je ook reparatie krijgt bij fouten die je zelf hebt veroorzaakt, is echter nieuw. Dit kon je voorheen alleen met een iPhone-verzekering afdekken. Net als de iPhone 4 is AppleCare+ pas vanaf 14 oktober verkrijgbaar (in de VS).

Vocht, schermbreuk en diefstal zijn trouwens de meest voorkomende schadegevallen bij de iPhone. Ook is het zo, dat de introductie van een nieuwe iPhone altijd tot meer schadeclaims leidt, zo blijkt uit meerdere onderzoeken van verzekeraars. Blijkbaar laten mensen de iPhone iets sneller uit hun handen glippen als ze beseffen dat ze eigenlijk het nieuwe model willen hebben.

Eerder maakten we op iPhoneclub een round-up van de mogelijkheden om je iPhone te verzekeren.

Reacties: 30 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.