Apple TV+ feature

Reclame op Apple TV+? Het begint er steeds meer op te lijken

Apple lijkt vaart te zetten achter het plan om reclames te tonen in Apple TV+, de streamingdienst van Apple. Er gaan al langer berichten dat Apple meer met reclames wil gaan doen, onder andere bij eigen diensten.

Apple TV+ bestaat alweer ruim vier en een half jaar en sinds Apple sindsdien geen wijzigingen aan het abonnement doorgevoerd (behalve een prijsverhoging). Maar er is nog steeds slechts één type abonnement beschikbaar, terwijl veel andere streamingdiensten meerdere soorten en maten bieden. Maar daar zou zomaar dit jaar verandering in kunnen gaan komen. Al in 2022 waren er hints dat Apple reclames voor Apple TV+ overwoog en inmiddels lijken die plannen een stuk verder gevorderd.

Er zijn opnieuw aanwijzingen dat Apple toewerkt naar een versie van Apple TV+ met reclame. Volgens The Telegraph heeft Apple contact gezocht met BARB, een Britse instantie dat al bijhoudt hoeveel er naar Apple TV+ en andere diensten gekeken wordt. Netflix, Disney en Amazon werken ook al samen met BARB voor het tracken van reclames en dergelijke. Dat Apple nu met deze organisatie gesprekken gevoerd heeft, duidt erop dat Apple in ieder geval in het Verenigd Koninkrijk plannen heeft om reclames toe te voegen aan Apple TV+.

Het is echter nog maar de vraag of we dit ook snel in Nederland gaan zien. Reclames bij streamingdiensten zijn in Nederland nog niet zo gebruikelijk. Zowel Netflix als Disney bieden het goedkopere abonnement met reclame nog steeds niet in Nederland aan.

Volgens Business Insider heeft Apple meer mensen aangenomen die gespecialiseerd zijn in reclames. Een voorbeeld is Joseph Cacy, die 14 jaar het hoofd van advertenties was bij NBCUniversal. In 2023 is er ook een ander drietal reclamemensen aangenomen: Jason Brum (DirectTV, NBCUniversal), Chandler Taylor (Peacock) en Jacqueline Bleazey (FanDuel). Dit zou erop kunnen wijzen dat Apple steeds serieuzer wordt als het gaat om reclames in Apple TV+, bijvoorbeeld een goedkoper abonnement. Maar Apple heeft ook met sponsoren te maken, rondom evenementen als de MLS Season Pass en Friday Night Baseball.

Hieronder volgt ons oorspronkelijke artikel van 12 oktober 2022, dat aangepast is op de actualiteit

Apple TV+ in 2023 met reclame?

Volgens Digiday, een media- en marketingwebsite, is Apple al tijden in gesprek met mediabedrijven voor het verkopen van reclamemogelijkheden in Apple TV+. Wat gaat dit voor jou betekenen?

Todd Teresi, die aan het hoofd staat van Apple’s advertentieteam, zou de afgelopen tijd met netwerkbazen in gesprek geweest zijn voor het verkopen van reclamezendtijd op Apple TV+. Apple zou de resterende maanden van 2022 nog meer gesprekken gepland hebben. Apple zou tegen de mediabedrijven gezegd hebben dat ze dit komende kwartaal nog niks in kunnen kopen. Dat suggereert dat de reclame in Apple TV+ op z’n vroegst begin 2023 van start gaat.

LG tv met Apple TV Plus app.

De laatste tijd heeft Apple enkele sportlicenties aangekocht, die gestreamd worden via de TV-app in een aantal landen, waaronder de VS. Rondom die sportwedstrijden worden wel al reclames getoond, maar die lopen via onder andere MLB. Als Apple inderdaad reclames gaat tonen (bijvoorbeeld vooraf of na haar eigen films en series), heeft dat mogelijk ook gevolgen voor de prijs. Apple zou bijvoorbeeld een goedkopere (of zelfs gratis) bundel met reclame kunnen aanbieden.

Andere streamingdiensten zijn ook van plan om reclames te gaan tonen. Disney+ start in december 2022 in de VS met het tonen van reclames, maar kiest wel voor een iets andere aanpak. In plaats van een goedkopere bundel, kiest Disney ervoor om de huidige bundel te voorzien van reclames, dus voor dezelfde prijs. Wil je geen reclames, dan moet je overstappen naar het duurdere abonnement.

Bekijk ook
Disney+ met advertenties in november naar Europa, prijsverhoging voor duurste optie

Disney+ met advertenties in november naar Europa, prijsverhoging voor duurste optie

Disney+ met reclame komt vanaf 1 november in Europa beschikbaar. Tegelijkertijd komen er nieuwe bundels en wordt de meest uitgebreide versie duurder. Ook gaat Disney maatregelen nemen tegen het delen van je account.

Apple lijkt meer te zien in reclames

In de zomer van 2022 meldde Bloomberg nog dat Apple flink meer investeert in reclames en het advertentieteam uitgebreid zijn. Todd Teresi rapporteert nu rechtstreeks aan dienstentopman Eddy Cue en in 2022 verschenen er ook meer reclames in de App Store. Het zou voor Apple een nieuwe inkomstenbron kunnen zijn, maar wil daarmee wel de privacy van gebruikers waarborgen. In eerste instantie klinkt de komst van reclames bij Apple’s apps als iets negatiefs. Hoewel er ook zeker negatieve kanten aan zitten, kan het ook voordelen hebben.

Bekijk ook
‘Apple wil meer reclame in eigen apps: Kaarten, Boeken en meer’

‘Apple wil meer reclame in eigen apps: Kaarten, Boeken en meer’

In de App Store zijn we al gewend aan betaalde reclames voor allerlei apps. Nu zou Apple van plan zijn om dit ook uit te breiden, naar andere apps zoals Kaarten en Podcasts.

Revisiegeschiedenis:

  • 2024 - 29 juli: Artikel bijgewerkt met de nieuwste ontwikkelingen.
  • 2024 - 29 juli: Artikel bijgewerkt met de nieuwste ontwikkelingen.
  • 2024 - 11 maart: Artikel geactualiseerd met de nieuwste ontwikkelingen.

Reacties: 24 reacties

Plaats een reactie

Off-topic reacties worden verwijderd. Linken naar illegale bronnen is niet toegestaan. Respecteer onze algemene gedragsregels. Gebruik voor eventuele spelfouten of andere opmerkingen met betrekking tot het artikel s.v.p. onze artikelrapportage. Voor opmerkingen over ons moderatiebeleid kun je ons contactformulier gebruiken. Reacties met betrekking hierover worden als off-topic beschouwd.
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactiegegevens worden verwerkt.