Apple onderzoekt advertenties op basis van humeur

Apple beschrijft in een nieuwe patentaanvraag hoe bijvoorbeeld een iPhone je huidige humeur kan gebruiken voor specifieke advertenties.

iad logoEen nieuwe patentaanvraag van Apple beschrijft hoe bijvoorbeeld een iPhone je huidige humeur kan analyseren, zodat een app op basis hiervan specifieke informatie kan tonen. Een muziek-app kan op deze manier bijvoorbeeld automatisch muziek afspelen die aansluit op je huidige humeur. Apple wijst in het patent ook op de mogelijkheden voor adverteerders, die hiermee makkelijker de door hun gewenste doelgroep kunnen aanspreken.

Een apparaat heeft volgens Apple geen extra sensoren nodig om het humeur van een gebruiker te bepalen. Door te kijken naar de datum, de tijd, je locatie en wat je op het moment aan het doen bent kan een iPhone al een aardige gok maken naar hoe iemand zich voelt. Of je een iPhone, iPad of Mac gebruikt kan ook een rol spelen. Apple sluit het gebruik van een hartslagmonitor om je humeur te bepalen echter niet uit. Adverteerders kijken vaak al naar bijvoorbeeld de tijd en een apparaat om een doelgroep te bepalen, maar APple wil alle mogelijke scenario’s koppelen aan je humeur.

Het beschreven systeem sluit enigszins aan op plannen die Spotify eerder deze week deelde: de muziekapp zou graag zijn gebruikers met sensoren en andere apps in de gaten houden, om zo te bepalen wat voor muziek er afgespeeld moet worden. Een verhoogde hartslag zou bijvoorbeeld aangeven dat een gebruiker sport, en dat er muziek met een hoog ritme moet worden afgespeeld.

Apple heeft de patentaanvraag in juli 2012 ingediend bij het Amerikaans patentbureau. Het document is vandaag voor het eerst openbaar gemaakt. Of Apple het systeem uiteindelijk zal gebruiken is nog de vraag. Adverteerders zouden met iAds zeer specifiek kunnen adverteren door in te spelen op humeur, maar wellicht vinden gebruikers het systeem te privacygevoelig.

In een nieuw patent dat vandaag aan Apple is toegewezen wordt beschreven hoe saffierkristal kan worden bevestigd aan metaal of plastic. Hiermee heeft Apple het productieproces van de iPhone een beetje verder ingedekt: saffierglas wordt gebruikt voor de cameralens en Touch ID-scanner.

Appleinsider

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 23 januari 2014, 13:02
Categorie Apple
Onderwerpen iads, patenten, reclame

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.