Analist: ‘iPad 2 volledig uitverkocht’

Volgens een rondvraag van Piper Jaffray is 70% van de iPad 2-kopers nieuw. Ze hebben niet eerder een iPad gehad. De meeste van hen kozen een 32GB-model, een flink deel ook met 3G-functie.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

ipad lanceringMedewerkers van Piper Jaffray hebben onder leiding van analist Gene Munster een onderzoek uitgevoerd. Ze belden diverse Apple Stores en filialen van winkelketens zoals Target en Best Buy. Daaruit concluderen ze dat bijna alle iPad 2’s in één dag zijn verkocht. Op zaterdag was er in feite geen voorraad meer en dat werd in de loop van het weekend ook niet bijgevuld. Het team kon uiteindelijk geen winkel meer vinden, waar nog wel iPad 2’s op voorraad waren en concludeert daarom dat de iPad 2 volledig is uitverkocht. Het team deed echter nog meer: ze ondervroegen 236 mensen die in de rij stonden om een iPad 2 te kopen. Daarbij bleek dat meer dan tweederde van de kopers nog niet eerder een iPad hebben gehad. Vorig jaar, toen de iPhone 4 in de verkoop ging, bleek dat slechts 23 procent nieuwe gebruikers op het iPhone-platform waren.


Meestal zijn het bij de lancering van een dergelijk product vooral bestaande gebruikers die willen upgraden, maar bij de iPad 2 blijkt dat dus niet het geval. Piper Jaffray concludeert eruit dat de iPad 2 vooral nieuwe gebruikers trekt en blijft bij het standpunt dat Apple in het eerste weekend 400.000 tot 500.000 iPads heeft verkocht.

Andere analisten denken ook dat Apple zo’n half miljoen iPad 2’s heeft verkocht tijdens het eerste weekend. Eén uitschieter denkt dat het om 1 miljoen stuks gaat. Munster’s voorspelling dat er in het huidige kwartaal 5,5 miljoen iPads worden verkocht, is misschien wat conservatief geschat, zegt de analist zelf. Er is in ieder geval vraag genoeg: Apple’s leveringen via de online Apple Store zijn al uitgelopen naar 4 weken.

Het gaat met de 236 mensen die Piper Jaffray ondervraagd heeft maar om een kleine dwarsdoorsnede van het totale kopersbestand. Maar mocht het representatief zijn, dan zijn de volgende cijfers interessant:

  • 65% had al een iPhone
  • 24% had al een Kindle
  • 17% is van plan om op de iPad apps en spelletjes te gaan gebruiken (dat lijkt weinig, maar vorige keer was het slechts 9%)
  • 6% is van plan om op de iPad te gaan lezen (vorige keer was dat nog 19%)
  • 47% kocht een model met 3G-functie
  • 41% koos voor het 32GB-model (bij de iPad 1 was dat nog 32%)
  • 70% had nog niet eerder een iPad
  • De verdeling Mac/PC was vrijwel gelijk: 51% versus 49% (bij de eerste generatie iPad was dat 74%/26%)

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

27 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.