Review: Swim Out puzzelgame brengt je meteen in zomerse sferen

Brengt je meteen in zomerse sferen
Swim Out is een ontspannende puzzelgame voor de zomer, waarbij je een zwemmer bij het eindpunt in het zwembad moet brengen. Maar kijk uit voor de obstakels!

Swim Out is een van de leukste puzzelgames van de afgelopen tijd. Ideaal voor mensen die nog even geen afscheid willen nemen van de zomer.

Swim Out startscherm

Swim Out: de ideale zomergame

Je ligt aan het zwembad en zoekt een passend spelletje om even te relaxen. Dat is het moment dat je Swim Out moet pakken. In deze puzzelgame draait alles om een zwemmer met een blauwe badmuts, die zo snel mogelijk bij een eindpunt in het zwembad moet uitkomen, namelijk het trapje dat naar het volgende level leidt. Het bediening is simpel: je veegt in de richting waarin de vrouw moet bewegen. Maar je moet daarbij rekening houden met het feit dat Swim Out een rondengebaseerde game is. Telkens wanneer jij je zwemmer een vakje verplaatst, zullen de andere zwemmers ook een plek opschuiven. Botsen ze, dan is het spelletje afgelopen en moet je het level weer opnieuw beginnen.

Zo werkt het:

Eerste update met checkpoints
Swim Out is gemaakt in een verfrissende, tijdloze stijl. Het is een heel verschil met het commercieel ogende Angry Birds Match (link), dat dit weekend ook verscheen. Swim Out verscheen overigens al een tijdje eerder en heeft net de eerste update gekregen, waarin een nieuw checkpoint-systeem is toegevoegd. De game is daardoor minder frustrerend geworden, omdat je bij een misser niet meer een level helemaal opnieuw hoeft te beginnen.

Swim Out zwembad

Sommige latere levels van Swim Out zijn namelijk nogal lang en het is niet leuk meer als je dan een heel level vanaf het begin moet herhalen. Je kunt je nu wat meer richten op het oplossen van de puzzels, in plaats van het in je hoofd prenten van alle stappen die je hebt genomen. De latere puzzels bestaan namelijk uit meerdere zwembaden, die je achtereenvolgens goed moet afronden voordat je verder mag.

Swim Out puzzelgame

Obstakels in het zwembad
Tijdens het verplaatsen van je zwemmer moet je rekening houden met meerdere zwemmers en personen die op de rand van het zwembad zitten. Hun beweging is soms niet voorspelbaar, waardoor je moet gokken in welke richting je moet bewegen. Gaandeweg wordt dit steeds moeilijker. De voorspelbaarheid van de tegenstanders wordt ingewikkelder en er komen nieuwe figuren en gedragingen bij. Wel krijg je steeds meer hulpmiddelen. Zo kun je een strandbal of een reddingsboei gooien om een andere zwemmer tijdelijk uit te schakelen. Maar je krijgt ook te maken met snelle duikers en kajakkers, die je zwembaantje blokkeren. En er zijn onverwachte golven, die je zwemplezier vergallen.

Het idee is al zo oud als Pac-Man en soortgelijke games: je moet op een bepaald eindpunt komen of zoveel mogelijk items verzamelen en er zijn andere wezens die je daarbij in de weg lopen. Maar de uitvoering van Swim Out is mooi gedaan, waardoor je echt in een zomerse stemming komt en lekker ontspant. Er zitten meer dan 100 levels in de game, elk met een zonnig muziekje. Als je wilt kun je Swim Out zelfs op de Apple TV spelen.

8.5

Swim Out

Swim Out

€3,49

• Prachtige graphics in een heel eigen stijl
  • Verfrissende geluidjes brengen je meteen in een zomerse sfeer
  • Leuke puzzels met steeds nieuwe elementen

• Spelidee is niet echt nieuw, uitvoering wel

Conclusie Swim Out review

Swim Out is een leuke game voor mensen die van casual puzzelgames houden. Je komt meteen in een zomerse sfeer en de muziek helpt daar zeker bij mee. De game is gemaakt in een mooie minimalistische stijl en krijgt daardoor een heel eigen uitstraling. Ook al is het idee om een gamefiguur in hokjes te laten achtervolgen niet helemaal nieuw, het is toch leuk en ontspannend om te spelen, ook als je maar heel even tijd hebt. Door de steeds wisselende obstakels en het toenemende moeilijkheidsniveau blijft de game boeien.