Nu de iPad een paar weken op de markt is, is het interessant om te zien in hoeverre de iPad nu echt een rol speelt in de totale markt voor App Store-downloads. Michael Buford van Headlight Software Inc heeft het uitgezocht en bespreekt het op zijn persoonlijke blog. Hij brengt twee gratis applicaties in de App Store uit: Knife Dancing en Heads Up: Hold’em HD.
Misschien heb je er nog nooit van gehoord, maar Knife Dancing stond in februari op nummer 1 bij de gratis iPhone-games. Op één dag werd de game zo’n 165.000 keer gedownload. Heads Up werd afgelopen donderdag de meest gedownloade iPad-games met ongeveer 8.300 downloads op één dag. Nu zijn die cijfers natuurlijk totaal niet te vergelijken: het gaat om twee verschillende games die een heel ander publiek kunnen trekken. Toch concludeert Bufort dat de iPad App Store zo’n 5% van de iPhone App Store omvat. Beide applicaties bevatten trouwens In App Purchases: bij Knife Dancing kun je voor €0,79 een upgrade kopen en bij Heads Up kost de upgrade €3,99. Door die hogere prijs verdiende de ontwikkelaar er relatief meer aan: de iPad-inkomsten zijn zo’n 10 procent van de iPhone-inkomsten.
Het blijven natuurlijk volstrekt onwetenschappelijke constateringen en het zou interessanter zijn als ontwikkelaars van universele apps (iPad/iPhone) eens laten weten hoe de verhoudingen liggen. Als ze dan ook nog het aantal verkochte iPhones en iPads meenemen in hun berekeningen komt er wat meer duidelijkheid of iPad-bezitters nu meer geneigd zijn om apps te downloaden.
Uit een eerdere schatting bleek dat Apple elke dag voor zo’n $372.000 aan iPad-applicaties verkoopt. Als de voorspelling klopt zou het Apple binnen twee jaar een jaarlijkse omzet van $1 miljard opleveren. Volgens Apple waren er vijf dagen na de lancering van de iPad al meer dan 3.500 iPad-applicaties in de App Store te vinden. Distimo berekende afgelopen week dat het aantal nu op bijna 5.000 ligt.