Reacties voor: Doom-ontwikkelaar: ‘Apple niet blij met iPhone als gameconsole’

Doom-ontwikkelaar John Carmack beweert dat Apple niet blij is met het games-imago van de iPhone en iPod touch. Ze hadden liever gezien dat het iPhone-platform om iets anders bekend stond. Noodgedwongen prijzen ze de iPod touch nu als gamesplatform aan.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

Reacties: 32 reacties

  1. Eigenlijk belachelijk het is veel goedkoper en het speelt gewoon lekker

  2. De games op de iPhone/toch mogen er dan wel ruim 21.000zijn de kwaliteit is helaas vaak erg laag.

    Op de psp/nds heb je ook shit games maar daar zijn wel veel meet top games beschikbaar.

  3. Ik kan me het goed voorstellen. Vroeger was de Commodore Amiga een superieure computer vergeleken met de PC’s van die tijd. Zowel grafisch en geluid. Helaas is het professioneel nooit wat geworden met dat ding omdat het het imago van een game computer kreeg. Bedrijven zagen hierdoor niks in de Amiga en developers gingen vervolgens geen zakelijke applicaties (meer) ontwikkelen. Het duurde ook niet lang dat Commodore was failliet. Niet dat dit met Apple gaat gebeuren maar ik denk dat Apple liever Windows Mobile en Blueberry apparaten van de troon wil stoten dan game consoles. Met een gaming imago wordt je nu eenmaal niet serieus genomen.

  4. Ehm… Nintendo draait vooral verlies omdat elk kind tegenwoordig een R4 kaart voor zijn verjaardag vraagt en het platform zo goed als dood is wat betreft software verkopen.

  5. Nintendo zag de winst het afgelopen jaar halveren en dat zou iets te maken kunnen hebben met toegenomen concurrentie van Apple.

    Dat komt doordat de populariteit van de Wii erg is afgenomen. De markt raakt een keer verzadigd. Op het moment dat ze met toevoegingen als motion plus en wii fit plus komen weet je eigenlijk al genoeg….

    @Mateo:
    Dat is een beetje onzin. Tegenwoordig kan een apparaat veel meer dan in de tijd van de commodore.
    Dat er ook games op kunnen draaien is logisch, doordat de snelheid toeneemt. Het een sluit het ander niet langer uit. Ik gebruik m’n iPhone namelijk ook voor allerlei zakelijke, creatieve en lifehacking zaken.
    Sketchbook, Mindjet mindmap, twitter, transmate, my6sense, email, agenda etc.
    Het is in mijn ogen de beste multi-purpose mobiel tot dusver en vind het vet dat mobile gaming eindelijk van de grond komt. De aanpak van Nokia is destijds erg gefaald, omdat ze zich expliciet op games richtten. Apple richte zich er niet op, maar het kan allemaal wel en het blijkt goed te werken.
    Daarnaast wordt de iPod touch als alternatief voor een handheld gepositioneerd, niet de iPhone. Dat de iPhone alles kan wat de iPod kan staat daar los van.

    @AlexT:
    Dat is natuurlijk een lastig geval als je kinderen als doelgroep hebt, die hebben weinig geld. Voor de ouders is de R4 kaart dan helemaal handig. Scheelt ze veel geld.

  6. Ze zijn ook nooooit tevreden bij Apple…
    Ze verdienen dik op de games!

  7. nou ik denk niet dat de top mensen bij apple het zo jammer vinden dat het zo goed gaat…. dit artikel klopt wel maar echt gewoon 80% van de appstore is onzin…zelf kinderen van 12/13/14 maken nutteloze apps…ze zouden wel eens een flinke opruiming moeten doen.
    Maargoed misschien hadden de top mensen bij apple wel liever gehad dat de apps niet beschikbaar warem op de iphone zodat ze de ipod touch echt als een game console kunnen promoten…en nu is het zo van: ja als ik nou een iphone koop in plaats van een ipod touch dan kan ik ook hetzelfde en ook bellen ect…..

    ben benieuwd naar de 4g iphone 😀 maar duurt helaas nog even!

  8. @Bart:
    Het wel of niet blij zijn met de ontwikkeling rondom gaming heeft niets het wel of niet verdienen van geld te maken. Het gaat hier om het imago van het apparaat, dat is op de lange termijn belangrijker dan nu een paar centjes verdienen.

  9. alleen maar uitspraken om het spel van Doom onder de aandacht te brengen.
    Als de iphone en touch als gameconsole steeds meer in trek raakt, dan is dat direct in het voordeel van het merk Apple, met als gevolg dat er ook meer Computers verkocht worden. De jeugd zal hier zeker voor kiezen.
    Onzinnige uitspraak van de mensen van het ouderwetse Doom dus…

  10. Origineel geplaatst door AlexT
    Ehm… Nintendo draait vooral verlies omdat elk kind tegenwoordig een R4 kaart voor zijn verjaardag vraagt en het platform zo goed als dood is wat betreft software verkopen.

    precies, en waarom wil elk kind een R4 of TTDS, juist omdat de prijzen van de games zo hoog liggen dat het onmogelijk is om bijvoorbeeld 1 keer in de maand een nieuwe ds game aan te schaffen. vooral voor de kids onder de 12 is het gewoon moeilijk om 40 euro of meer bij elkaar te sparen voor een game. want een nds game is ook nog wel een keer uitgespeeld en dan heb je er niks meer aan. ik ken er genoeg die bijvoorbeeld wel meer dan 20 spellen hebben gespeeld op de ds en dan kom je op een bedrag van meer dan 800 euro uit ‘~’
    en dat kan je niet betalen.

    OT
    ik denk dat apple niet zozeer niet blij is met de positie als game console maar liever een wat betere spreiding zou zien over verschillende doelgroepen. een blackberry is wat mij betreft ook nog steeds een beter zaken toestel

  11. IF apple are not happy with the iphone being a poor mans game console ( games are crap compared to the big league ) then apple should not make an advert that the touch is a games machine , as it looks 99% like an iphone , maybe a new design is needed for one of the 2 , as for loosing money in pirate games on the ds ect , every system has that problem only the apple is easier to hack

  12. Eigenlijk begin ik best te begrijpen dat het game-imago uiteindelijk geen voordeel is voor apple.

    Zo sprak ik laatst een vriend van me die me vertelde dat hij helemaal niet zat te wachten op al die games en nutteloze apps, maar gewoon wilde bellen en zijn agenda bijhouden (liefst via ical).
    Door alle spelletjes en apps die alleen grappig zijn (toch vaak de dingen die je laat zien als iPhone-gebruiker) wilde hij ineens geen iphone meer.
    Je wordt in de zakelijke wereld gewoon niet serieus genomen als ‘game-console’. Nog nooit iemand zien lopen die destijds een psp bij zich droeg omdat deze zo lekker browsede via wifi. (voor dat en muziek gebruikte ik hem vooral)

    Het wordt steeds moeilijker begrijpbaar dat juist de standaard en vervoer(GPS/OV)-functies van de iphone zo sterk zijn ipv al die ‘grappige’ apps.

  13. Vreemd dat men niet tevreden is over het feit dat de iPhone zo succesvol is als gameconsole, het zorgt anders wel dat de topmanagers elk jaar een leuke bonus kunnen hebben, dan is het toch van weinig verschil dat de eindgebruiker ervoor kiest om games te spelen op hun “peperdure” handheld console… Ook voor ons is het leuk om games aan absolute bodemprijzen te kopen, de prijs is 10% van wat een gelijkaardig game op de PSP kost en dat is zowel voor consument als Apple niets dan voordeel.
    Iedereen die tientallen games koopt zit na enkele jaren met een lock-in door dit platform te gebruiken als gameconsole, dat maakt dat alle aangekochte games onbruikbaar worden als men voor een ander toestel kiest, of men koopt noodgedwongen een nieuwe iPhone of iTouch, niets dan voordeel voor Apple toch?

  14. Als ze hier van af willen simpele oplossing iPhone en iPod apparte store en bepalen zo voor wie het geschikt is niet dat iedereen hier akkoord mee gaat ik trouwens ook niet maar dat is de enige oplossing

  15. @Edwin Veldhuizen:
    Psp was ook gepositioneerd als handheld. Voor compact browsen via wifi waren destijds wel betere oplossingen. Dan hebben we nog niet eens gekeken naar het design van de psp, dat is gewoonweg niet meer serieus te nemen..
    Games kun je daarnaast heel simpel vermijden, door gewoon in andere categorien te zoeken. How hard can it be.
    Al zou het misschien handig zijn wanneer mensen hun eigen filter in konden stellen…

  16. De statistieken die worden genoemd staan natuurlijk niet haaks op de conclusies die in dit bericht worden getrokken.

    Ik ben het wel met de essentie van deze kwestie eens. Maar als je product moet blijven verkopen kan je maar beter het gene blijven promoten waar de touch en iphone het goed mee doen.

    Abrupt overstappen naar een andere promotie-campagne kan nadelige gevolgen hebben voor Apple zijn verkoop van deze apparaten. Dit zullen ze wel heel geleidelijk doen. Als ze er toch niet tevreden mee zijn.

    Maar ik zie ook op Iphone club veel meer posts over games als het direct over applicaties gaat dan andere apps. Dat is voor mij een gegronde conclusie dat het wel degelijk zo is wat er in de post gesteld wordt.

    Maar zolang bekende game studio’s nostalgische games blijft poorter naar de iphone/touch dan zal er niet snel verandering in komen.

    Ipods waren altijd al aantrekkelijk voor de jeugd. Maar ze trekken nu ook oudere generaties toe door de productie van de games die je vroeger vond op de pc’s zoals C&C Doom etc.

    Ik ben erg benieuwd wat ze hier uiteindelijk tegen gaan doen.

    Wat er zullen altijd nog genoeg mensen gebruik maken van de iphone zoals Apple dit graag wil hebben. En wie lekker een spelletje wil spelen koopt niet alleen daarvoor een Iphone.

    Ik denk dat het wel mee valt.

  17. Is dit niet gewoon reversed psycology ?

  18. Het imago is straks zo sterk dat, iphone als zaken toestel niet serieus wordt genomen. en dat het als speelgoed wordt gezien op de zaken vloer. Slecht teken dus

  19. Origineel geplaatst door Edo
    Origineel geplaatst door AlexTEhm… Nintendo draait vooral verlies omdat elk kind tegenwoordig een R4 kaart voor zijn verjaardag vraagt en het platform zo goed als dood is wat betreft software verkopen.precies, en waarom wil elk kind een R4 of TTDS, juist omdat de prijzen van de games zo hoog liggen dat het onmogelijk is om bijvoorbeeld 1 keer in de maand een nieuwe ds game aan te schaffen. vooral voor de kids onder de 12 is het gewoon moeilijk om 40 euro of meer bij elkaar te sparen voor een game. want een nds game is ook nog wel een keer uitgespeeld en dan heb je er niks meer aan. ik ken er genoeg die bijvoorbeeld wel meer dan 20 spellen hebben gespeeld op de ds en dan kom je op een bedrag van meer dan 800 euro uit ‘~’
    en dat kan je niet betalen.OT

    Dat elk kind een R4 wil heeft niet zozeer met de prijs te maken maar vooral met dat mensen liever gratis games hebben dan dat ze ervoor moeten betalen. Al kosten de games voor een DS maar een tientje, bij 4 games downloaden heeft men het kaartje er al uit en dus koopt men het kaartje.
    Als de games voor de iPhone die slechts 0,79 cent kosten ook gratis illegaal te downloaden zijn doet men dat in plaats van ze te kopen.

    Maar ik weet nu nog steeds niet waarom Apple niet blij zou zijn met het succes van de games op de iPhone.

  20. Origineel geplaatst door Willempie

    Maar ik weet nu nog steeds niet waarom Apple niet blij zou zijn met het succes van de games op de iPhone.

    Is ook onzinl.
    Zag tijdens de WWDC Scott Forstall nog in extase wegdromen nadat hij in Spore een paar bacillen in elkaar gefabriceerd had (Vice President iPhone produktlijn)

  21. Ik begrijp het enig sinds wel want Apple wilde zich ook richten op de zakelijke klanten. Dus ik begrijp wel waarom ze lopen te zeuren dat het teveel begint te lijken op een gameconsole. 😉

  22. @Willempie:Er zijn twee extreme modellen, verkoop weinig games voor veel geld, zoals Nintendo met de DS en de Wii, of verkoop er heel veel voor weinig geld. Ik zit er niet mee om voor 79 cent een game uit te proberen, maar 40 euro voor een onbekend Wii-spel zou ik nooit doen. Zodoende het ik vele iPhone games en alleen Wii-Sports gekocht. En ben ik bereid m’n Wii te hacken, maar hou ik m’n iPhone legaal. Wil je als fabrikant een zwart circuit voorkomen, dan is Apples strategy de beste

  23. Origineel geplaatst door Johan
    Wil je als fabrikant een zwart circuit voorkomen, dan is Apples strategy de beste

    Mmmmh, misschien ooit van Cydia en ‘t jailbrake-circuit gehoord ? 

  24. @Jens Kortmeijer:

    “At the highest level of Apple, in their heart of hearts” Bedoelen ze hier niet gewoon Ome Steve mee, die er even tussenuit was en nu inziet wat voor een rommeltje het geworden is?

    Beetje zoals Mozes toen die terug kwam van de berg… Even een ref, naar onze Gristeleycke vrinden.

    In extase raken van een paar bacillen, Scott Forstall @ WWDC, past niet echt bij het (oude) High-End imago van Apple.

  25. Denk dat dit vooral marketing technisch een heel slechte ontwikkeling is. De top mensen van Apple hebben baat bij veel winst, ze willen daardoor graag een brede markt voorzien van hun product. Nudat eigenlijk een kleinere groep de iPhone een kant opdrukt waar de grote markt minder bij gebaat is (al dat gamen) heeft dat tot gevolg dat er minder omzet (minder verkopen) worden gegenereerd door Apple.

    De iPhone is sowieso niet sterk in het zakelijke segment en met het steeds meer pushen van dat de iPhone als gameplatfom geeft dat geen goede indruk af.

  26. Origineel geplaatst door Mateo
    Vroeger was de Commodore Amiga een superieure computer vergeleken met de PC’s van die tijd. Zowel grafisch en geluid. Helaas is het professioneel nooit wat geworden met dat ding omdat het het imago van een game computer kreeg

    Nee dat is volgens mij onjuist. De Amiga was ronduit innovatief (toen al een multiprocessor met de custom chips Agnus, Denise en Paula) maar naast vrij kostbaar (mijn buurman kocht een Amiga, later 1000 genaamd, voor bijna 11.000 gulden terwijl klonen veelal gelijk of minder moesten opbrengen) niet compatible met de inmiddels 5 a 6 jaar oude standaard. Lees; niet compatible met Wordperfect, Dbase, Lotus en vele anderen. Zoals philips heeft geleerd met V2000 is techniek niet altijd leidend.

  27. ik mis die goede ouwe tijd wel, ik blij met een tasje door het winkelcentrum kan niet wachten om thuis te zijn, en dan die game non stop spelen voor 2 weken

    nu is het app store -> kopen -> openen -> nah saaai eraf..

  28. Wat men van micropayments verwachtte in de financieele sector is uiteindelijk toch meer het pinnen van kleine bedragen geworden…

    Wat voor de mobiele gameconsoles was weggelegd word nu met snelle smartphones gerealiseerd.

    Who knows wat zal aanslaan; als de drempels maar laaggenoeg zijn en de prestaties hoog krijg je spelers uit onverwachte hoeken 🙂

  29. Apple heeft met de iPhone/Touch een goudkraan opengedraaid… Desondanks het succes van het apparaat blijven ze ‘naggen’ over dat het ‘iets’ anders moet zijn.

    Ik heb jarenlang stug vastgehouden aan mijn Nokia, Camera, laptop en PSP… Tegenwoordig heb ik nog wel mijn N95 bij.. Batterij van een Nokia wint nog steeds van een iPhone! Maar mijn PSP draait geen overuren meer als ik zit te wachten tot ik weer verder kan met mijn werk!

    Zowel Sony als Nintendo zien Apple als een concurrent op de gamersmarkt. Ik vind dat Apple nog lang niet zover is. Een Sony Only game als GT for PSP zie ik nog lange na niet uitkomen op de iPhone. Kijk maar naar Metal Gear, dat was ook een gemiste kans!

    Apple’s App beleid is nog te bekrompen om te concurrentie te vormen aan Sony/Nintendo. Grote games zullen niet snel voor de iPhone iets willen maken door datzelfde beleid. Waarom zoveel geld steken in een game als je App last minute niet toegelaten wordt?

    Maar zo zie ik het.. Mooi gameding voor onderweg, maar thuis gaat toch wel lekker mijn PS3 of XboX aan 🙂 En het aanbod, de games zijn zo goed als de prijs meestal…

  30. Origineel geplaatst door Runaque
    Vreemd dat men niet tevreden is over het feit dat de iPhone zo succesvol is als gameconsole, het zorgt anders wel dat de topmanagers elk jaar een leuke bonus kunnen hebben, dan is het toch van weinig verschil dat de eindgebruiker ervoor kiest om games te spelen op hun “peperdure” handheld console… Ook voor ons is het leuk om games aan absolute bodemprijzen te kopen, de prijs is 10% van wat een gelijkaardig game op de PSP kost en dat is zowel voor consument als Apple niets dan voordeel.
    Iedereen die tientallen games koopt zit na enkele jaren met een lock-in door dit platform te gebruiken als gameconsole, dat maakt dat alle aangekochte games onbruikbaar worden als men voor een ander toestel kiest, of men koopt noodgedwongen een nieuwe iPhone of iTouch, niets dan voordeel voor Apple toch?

    Je hebt nog veel te leren over imago’s

    Die dingen zijn meer waard dan dat al die games opbrengen in de app store

  31. Origineel geplaatst door Edwin Veldhuizen
    Het wordt steeds moeilijker begrijpbaar dat juist de standaard en vervoer(GPS/OV)-functies van de iphone zo sterk zijn ipv al die ‘grappige’ apps.

    Ik vind een aantal van de standaard apps van Apple eigenlijk helemaal niet zo sterk. Als Apple de zakelijke markt serieus wil nemen moeten ze zich niet over spelletjes zorgen maken, maar juist de standaardapps verbeteren, en met name de basis-organiserfuncties zoals mail, todo, kalender en notepad, en synchronisatie met Outlook. Gezien de kwaliteit van die apps en de aandacht die Apple er aan schenkt, betwijfel ik of Apple hoog op de zakelijke markt inzet.

  32. Ze mogen idd de “professionele” software eens een keer scheiden van de games. Nu is het bijna enkel games en entertainment in de app store, en meestal van laag niveau. Maak dan een game store en een office store (met office en dergelijke) dan kunnen we er veel beter professioneel gebruik van maken.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.