9292 onderzoekt wensen voor mobiele OV-routeplanner

9292 is een enquete gestart om gebruikerswensen te verzamelen. Na een prijsvraag en een bureauonderzoek is het de derde methode om nieuwe ideeën voor mobiele reisinformatie voor 9292 op te doen.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

mobiel consumentenonderzoekDat de huidige iPhone-applicatie van 9292 niet bij iedereen in de smaak valt is wel duidelijk. Maar hoe moet het dan wel? Om dat uit te zoeken organiseert 9292 vanaf vandaag een marktonderzoek over mobiele OV(web)-applicaties. Tegelijk loopt er een programmeerwedstrijd waarin ook naar de ultieme reisassistent wordt gezocht. Op 18 mei wordt de winnaar van deze wedstrijd bekendgemaakt. Dat is niet het enige: bij 9292 zelf is afstudeerder Giedo Donkers bezig gegaan om 34 mobiliteits- en OV-applicaties te onderzoeken. En vanaf vandaag komt daar een marktonderzoek bij waarvoor minstens 1.000 respondenten nodig zijn.

Bij de 34 mobiliteitsapplicaties die Giedo Donkers in april 2009 bekeek zaten veel iPhone-applicaties, waaronder Trein en Infomaps Amsterdam, maar ook talloze buitenlandse applicaties en applicaties voor andere platformen. Er werd gekeken naar functionaliteit, informatie en gebruiksgemak. Giedo maakte een lijst van meer dan 200 functies, onderverdeeld in 5 categorieën: plannen van een route, bekijken van een dienstregeling, gebruik van kaarten, bekijken van storingen/wijzigingen en extra’s. Elke categorie is onderverdeeld in clusters en per groep is bekeken of deze wel of niet relevant is voor het onderzoek. Wat daarbij ook opviel is dat veel applicaties zich op één type vervoermiddel of één regio richten, terwijl 9292 meerdere vervoerstypes verspreid over meerdere regio’s aan elkaar moet zien te knopen.

Uit het marktonderzoek blijkt dat de Nederlandse uitblinker in gebruiksgemak en functionaliteit de bekende applicatie ‘Trein’ is, maar dat in het buitenland uitgebreidere en mooiere applicaties te vinden zijn, zoals de Canadese ‘Red Rocket’ (laat uitgebreide halte informatie zien en is makkelijk in gebruik), het Luxemburgse ‘HotCity’ (simpele vormgeving die ook nog aan te passen is en informatie van verschillende vervoerstypes), het Zwitserse ‘SBB Timetable’ (meeste functionaliteiten van onderzochte applicaties), de New Yorkse ‘iTrans NYC’ (gebruik van interactieve kaart en route functies) en de Londense ‘TubeDeluxe’ (bekijken van storingen/wijzigingen en route plannen vanaf een kaart).

De complete lijst met door 9292/Giedo Donkers onderzochte applicaties (alfabetische volgorde):

  • 9292ov
  • BikePlanner
  • Bus Utrecht
  • CityTransit
  • CPH Metro
  • CTA Tracker
  • File Info
  • GottaGo
  • HotCity
  • iBart
  • iBicis BCN
  • iMetro
  • Infomaps Amsterdam
  • iRail
  • iStart
  • iTrans NYC
  • NYCTransit
  • NS Xtra
  • Op de rails!
  • OVV-GPS
  • PDXBus
  • Red Rocket
  • SBB Timetable
  • SGTransport
  • Subway Map
  • Trafikanten
  • Tramdroid
  • Transit Syd
  • TransLink
  • Trein
  • Trip Planner
  • TubeDeluxe
  • vonAnachB
  • WorldSub Moscow

De programmeerwedstrijd, het bureauonderzoek van de 34 applicaties en het marktonderzoek moeten samen een schat aan informatie opleveren waarmee 9292 aan de slag kan. Wie wil meedoen kan de 38 vragen (!) tellende enquête hier vinden: Mobiel Internet in het openbaar vervoer. Onder de deelnemers verloot 9292 een restaurantbon van €50, een Bijenkorf-kadobon van €50 en een retourticket naar Frankfurt met NSHispeed.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 30 oktober 2009, 1:14
Categorie Reizen
Onderwerpen 9292, openbaar vervoer

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.