Adverteerders zien met iOS 9 niet meer welke apps jij hebt

Apple laat met iOS 9 niet meer aan adverteerders zien welke apps jij allemaal op je toestel hebt staan. Hierdoor wordt het lastiger om reclames op jouw interesses af te stemmen.
Lars Paymans - · Laatst bijgewerkt:

wallpaper-ios-9-iphone-ipad
De kans is groot dat je met de komst van iOS 9 minder advertenties te zien krijgt die exact weten welke apps je gebruikt. Adverteerders kunnen met Apple’s nieuwe besturingssysteem namelijk niet meer zien wat voor apps er op je iPhone en iPad geïnstalleerd staan.


Door de info van gedownloade apps af te schermen, steekt Apple een stokje voor een populaire marketingstrategie waar onder meer Facebook en Twitter hun voordeel mee doen. De apps die jij op je iDevice zet, zeggen immers veel over je. Staat je iPhone bijvoorbeeld vol met games of fotobewerkings-apps, dan liggen daar je interesses. Met deze info kunnen adverteerders daar op inspelen, door jou reclames voor te schotelen die erbij aansluiten.

iOS 9 en privacy

Een van de belangrijkste pijler van iOS 9 is het beschermen van privacy, dus vindt Apple het hoog tijd om bovenstaande data af te schermen en privé te maken voor de gebruiker.

De optie om te kunnen kijken welke apps er op jouw iPhone of iPad staan, werd oorspronkelijk toegevoegd om het gemakkelijker te maken voor verschillende apps om met elkaar te communiceren. Deze API kan echter ook heel gemakkelijk misbruikt worden om advertenties op de gebruiker af te stemmen.

Gevolgen voor ontwikkelaars

Goed nieuws voor iOS-gebruikers die hun privacy waarderen, maar ook het begin van een onzekere tijd voor ontwikkelaars van (gratis) apps die hun geld verdienen aan dit soort advertenties. Tenzij ze natuurlijk een andere manier vinden om alsnog deze gegevens te achterhalen.

Lees ook: Privacy beschermen op iPhone en iPad.

Reacties: 11 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.