Zo krijg je betere service in de Apple Store

Met deze 5 tips krijg je betere service in de Apple Store. Hoe krijg je een medewerker te spreken die er wél verstand van heeft en ook nog de tijd voor je neemt? Een Apple Store-medewerker legt uit hoe je dat doet.

We hebben als iCulture-redactie nogal uiteenlopende ervaringen in de Apple Store. De ene keer word je geholpen door een vriendelijke verkoper die goed op de hoogte is, een andere keer denk je in een horrorfilm te zijn beland. Als iCulture-redactie merken we dat ook: sommige medewerkers weten wie we zijn, maar de meeste hebben geen flauw idee en dat geeft vaak mooi de gelegenheid om de winkelmedewerkers te observeren.


Apple Store Den Haag installatie

Laatst nog, toen een winkelmedewerkster tijdens een rustige avonddienst duidelijk hoorbaar tegen haar collega riep: “Wat is er in godsnaam veranderd bij die iPads?” Ze had klaarblijkelijk de iPad-keynote van een paar dagen eerder niet bekeken en ook nog geen zin of tijd gehad om het nieuws te volgen. Haar collega wist het wel: “Bij de iPad mini is er niks veranderd”. Goeie samenvatting, maar je kunt je afvragen of je winkelende klanten moet vermoeien met onbenullige opmerkingen. Steve Jobs wouldn’t approve.

Toch wil je als klant de best mogelijke service hebben in de Apple Store – ook als je met slecht geïnformeerde medewerkers te maken krijgt. Hoe krijg je dat voor elkaar? Een anonieme Apple Store-medewerker heeft op Reddit een reeks tips gegeven om te zorgen dat een bezoekje aan de Apple Store wél leuk is. Het is een wat langdradig verhaal; vandaar dat we de 4 belangrijkste tips (plus bonustip) op een rijtje hebben gezet.

1. Ben je zakelijk gebruiker, meld dat dan. Apple heeft speciale verkoopmedewerkers in dienst, die zijn opgeleid om zakelijke klanten te begeleiden. Dit zijn vaak de wat meer ervaren medewerkers, die alles weten over het volumekortingen, zakelijke toepassingen en speciale voorzieningen voor bedrijven. Misschien ben je gewend om op de eerste de beste los rondlopende medewerker in blauw shirt af te stappen, maar even vragen naar het businessteam levert je betere service op.

2. Ga naar de medewerker met een iPad. Zoek je een geschikte medewerker die jou kan helpen bij je vraag, stap dan als eerste af op een medewerker met de iPad. Dit zijn mensen die je kunnen doorverwijzen naar de juiste specialist en je kan helpen bij reserveringen.

3. Maak altijd een afspraak als je service wilt. Zelfs als je denkt dat jouw probleem makkelijk kan worden afgehandeld, is het toch verstandig om een afspraak te maken. Een kapot MacBook-voetje, omwisselen van kapotte doordopjes of een kabel lijken kleine probleempjes die een medewerker wel even tussendoor kan doen. Maar er komt papierwerk aan te pas, waardoor de medewerker al snel 5 minuten bezig is met jouw simpele probleem. Efficiënt is het niet, maar zo heeft Apple het systeem nou eenmaal ingericht. Reis dus niet op de bonnefooi naar de Apple Store, maar maak een afspraak.

4. Blijf vriendelijk. De Apple Store werkt met regels, waar de medewerkers zich aan moeten houden. Komt jouw iPhone 5 volgens de regels in aanmerking voor een batterij-swap, maar blijkt na inspectie dat de batterij nog in prima conditie is, dan kun je boos worden en met spullen gaan gooien, maar de medewerkers kunnen er ook niets aan doen. Je kunt eisen dat je de manager te spreken krijgt, maar die zal rekening houden met de bevindingen van de technisch medewerker.

Wat dat laatste punt betreft: er valt natuurlijk genoeg aan te merken op de medewerkers in de Apple Store, maar de klanten kunnen er ook wat van. In de Reddit-discussie wordt gepraat over klanten, die denken dat ze met schreeuwen en naar de manager vragen hun zin wel zullen krijgen.

Bonustip 5. Plan je afspraak op maandag. Een tip van de iCulture-redactie: als je je afspraak op maandag inplant, heb je de meeste keuze. Er vallen op die dag weer nieuwe tijdslots vrij, dus je hebt de meeste kans om snel aan de beurt te zijn, op een tijdstip dat jou uitkomt.

Heb jij meer tips voor een prettig bezoek aan de Apple Store? Dan horen we die graag in de reacties.

Apple Store

Lees alles over de Apple Store, de retailwinkel van Apple. Nederland kent drie Apple Stores (Amsterdam, Haarlem en Den Haag) terwijl je in België de keuze hebt uit één locatie in Brussel. Wereldwijd gaat het om meer dan vijfhonderd winkels. Daarnaast is er de online Apple Store, waar je bestellingen kunt plaatsen om te laten thuisbezorgen. Waar vind je de officiële Apple Stores en hoe kun je ze bezoeken? Hieronder vind je alle info op een rij!

Apple Store

Reacties: 38 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.