Nieuwe anekdotes over Apple en Steve Jobs in Fortune’s Inside Apple

Fortune heeft een interessant verhaal over de cultuur bij Apple. Inside Apple bevat diverse insider-verhalen en anekdotes over de werkwijze van Steve Jobs, zijn kijk op design, het lanceren van producten en wie invloed heeft.

inside appleFortune Magazine heeft in het nieuwste nummer een artikel over Apple. ‘Inside Apple’ bevat een aantal nieuwe anekdotes die nog niet eerde naar buiten zijn gebracht. Je leest onder andere over de reactie van Steve Jobs op de problematische lancering van MobileMe in 2008. Wie het hele artikel wil lezen kan voor €3,99 het nieuwste nummer binnen de Fortune iPhone-app aanschaffen. Fortune-abonnees hebben gratis toegang tot het artikel. Auteur Adam Lashinsky schrijft ook over de speech die Steve Jobs geeft als er een nieuwe vice-president wordt benoemd en over het feit dat Jobs zich met alles bemoeit – zelfs met het design van de shuttlebusjes waarmee medewerkers dagelijks van San Francisco naar Cupertino worden vervoerd. Lashinsky interviewde naar eigen zeggen honderden voormalig Apple-medewerkers en mensen die nauw bij de Apple-cultuur betrokken zijn.

MobileMe-mislukking

In 2008 ging de lancering van de iPhone 3G en MobileMe niet helemaal volgens plan. MobileMe was een voortzetting van de al langer bestaande .Mac-dienst waarmee je toegang kreeg tot een online agenda, met synchronisatieopties voor iPhone en iPod touch. Bij de lancering bleek de dienst niet te werken: de servers waren onbereikbaar en het synchroniseren verliep traag. Steve Jobs klaagde: “Mossberg, onze vriend, schrijft niet langer positief over ons” (over Walt Mossberg, de doorgaans Apple goed gezinde technologieverslaggever van de Wall Street Journal). Tijdens een teambijeenkomst beschuldigde Jobs zijn medewerkers ervan dat ze Apple’s reputatie in gevaar hadden gebracht. Teamleden zouden elkaar moeten haten, aldus Jobs, omdat ze elkaar in de steek hadden gelaten. Hij benoemde meteen nieuwe managers voor het MobileMe-team.

Er vielen harde woorden tijdens de bijeenkomst. Jobs vroeg aan de samengeschoolde medewerkers: “Kan iemand me vertellen wat MobileMe zou moeten doen?” Nadat iemand een goed antwoord had gegeven, brieste Jobs: En why the f*** werkt dat dan niet?

In onderstaande grafiek zijn alle topmensen en VP’s weergegeven. Natuurlijk draait alles om Steve:

inside apple topmensen

Vice-president en conciërge

Steve Jobs geeft een speech, telkens wanneer er een nieuwe vice-president aantreedt. Hij houdt ervan om in die speech de vergelijking met een huismeester of conciërge te maken. Hij doet dit om duidelijk te maken welke verantwoordelijkheden je als vice-president hebt. Het gaat met name om het verschil tussen excuses en redenen. Als de conciërge de prullenbakken niet heeft kunnen leeggooien is er meestal wel een excuus: er zitten nieuwe sloten op de deur van het kantoor en de beste man kon daardoor zijn werk niet doen. Een vice-president heeft geen excuses, die moet gewoon zorgen dat alles volgens plan werkt.

In het artikel zijn nog veel meer interessante wetenswaardigheden te vinden. Interessant voor iPad-gebruikers is het feit dat slechts twee mensen de code schreven om Safari geschikt te maken voor de iPad. Gaat het creatieve processen en nieuwe ideeën dan draait alles om de vraag hoe je dat het beste bij Jobs kan presenteren. Jobs neemt elke belangrijke beslissing, die zelfs bepaalt welk eten er in het bedrijfsrestaurant te krijgen is. Zo’n 90 procent van de Apple-medewerkers heeft Steve Jobs nooit ontmoet, maar zijn benadering van design en ‘goed gevoel’ over een product is overal in het bedrijf te merken. Als een project eenmaal klaar is, haalt Apple alles uit de kast om een perfecte lancering te kunnen doen. Voor iMovie werd het London Symphony Orchestra ingehuurd om soundtracks te spelen, een filmteam ging naar Hawaii om een demovideo met trouwscène te filmen en in San Francisco werd zelfs een complete bruiloft in scène gezet om mooie demobeelden te hebben voor de productpresentatie.

Wil je het zelf lezen, dan kun je terecht in de Fortune-app voor de iPad. Een los nummer kost €3,99. Het artikel zal op een later moment ook online verschijnen.

Reacties: 11 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.