Nest heeft een nieuwe beveiligingscamera uitgebracht voor binnenshuis. De Nest Cam IQ heeft een 4K-beeldsensor, gezichtsherkenning, slimme audio-waarschuwingen, maar ook een prijskaartje van €349.

Nest Cam IQ review: achterkant met speaker

Nest Cam IQ: vol nieuwe functies

Nest nam in 2014 Dropcam over en heeft sindsdien vooral kleine verbeteringen doorgevoerd. Met de Nest Cam IQ brengen ze voor het eerst een compleet vernieuwde camera uit, waarbij meteen het nieuwe uiterlijk opvalt. Het is niet langer een kleine zwarte camera, maar een wit bolletje op voet. De grootste vernieuwingen zitten echter binnenin. Er zit nu een veel betere 8 megapixelcamera in met ondersteuning voor 4K-beelden en HDR. Dat betekent overigens niet dat deze camera continu in Ultra HD video opneemt, want Nest heeft iets slims bedacht. Standaard filmt de camera in 1080p. De betere beeldkwaliteit is alleen beschikbaar als je beelden wilt analyseren of wilt inzoomen. Bij andere beveiligingscamera krijg je dan vaak een foto waarop de inbreker nauwelijks nog te herkennen is. Nest belooft dat beelden, waarop de gezichtstrekken van de inbreker nog goed te zien zijn. Een voorbeeld zie je hieronder.

Nest Cam IQ digitale zoom

Er zit in de Nest Cam IQ ook gezichtsherkenning, zodat de camera onderscheid kan maken tussen bekende en onbekende personen. Dat laatste is vooral bedoeld om alarm te slaan bij indringers en niet zozeer om je huisgenoten te begluren. De Nest Cam IQ bevat een vernieuwde microfoon die in drie richtingen geluid kan oppikken. De verbeterde echo- en ruisonderdrukking moet ervoor gaan zorgen dat je vaker een gesprekje aanknoopt met mensen die thuis zitten. Een duidelijk zichtbare blauwe LED-ring laat voortaan zien dat de functie actief is. Als iemand op afstand kijkt via de camera verschijnt er een groen verlichte ring.

Nest Cam IQ blauwe cirkel

Krijg je een melding dat er een persoon is gedetecteerd, dan weet je meteen of het een bekend gezicht is. Je krijgt zelfs meteen een fotootje van de persoon op je smartphone. Alle berekeningen vinder lokaal plaats, door de camera zelf. Nest heeft hiervoor extra rekenkracht ingebouwd, dankzij een processor met zes kernen. Zoals we gewend zijn ziet het er allemaal goed verzorgd uit: Nest heeft een oog voor detail, dat aan Apple doet denken (geen wonder, gezien het feit dat Nest door Tony Fadell is opgericht). Je krijgt er bijvoorbeeld een mooie witte design-stroomadapter bij, geen lelijke zwarte standaardadapter met Chinese opdruk.

Nest Cam IQ review

Nest Cam IQ: installatie en montage

Het installeren van een nieuwe Nest Cam is super simpel, zo merkten we al bij ons eerdere Nest Cam Outdoor review. Zeker als je de app al geïnstalleerd hebt is het een kwestie van de QR-code scannen en een paar seconden later kun je al een leuk plekje zoeken. Bij de eerdere Nest Cam kon je de camera op de kop hangen, bijvoorbeeld aan een metalen kabelgoot die je vaak langs het plafond in kantoren ziet. Zo’n kabelgoot hebben we ook op iCulture HQ en de Nest Cam hangt daar op de kop aan. De camera houdt daar rekening mee en laat de beelden op de juiste wijze (dus niet omgekeerd) zien.

Nest Cam IQ review: screenshots

Bij de Nest Cam IQ is geen sprake meer van een magnetisch voetje en bovendien is deze camera een stuk groter en zwaarder. Er zit gelukkig wel een statiefschroef aan de onderkant, dus je zou de camera met een GorillaPod of ander hulpstuk nog op allerlei manieren kunnen vastmaken.

Nest raadt aan om de camera op een vlakke ondergrond te zetten. Het voetje is groter en zwaarder geworden, waardoor de camera niet topzwaar wordt door de grotere kop. De camera heeft nog steeds een beeldhoek van 130 graden, maar door de zwaarere voet kun je de kop in alle richtingen draaien en kantelen: 180 graden horizontaal en 160 graden verticaal. Dit bijdraaien moet je wel handmatig met je handen doen. Je kunt niet op afstand de camera bijdraaien.

Nest Cam IQ review: screenshots

Je moet de Nest Cam IQ altijd aansluiten op het lichtnet, want er zit geen oplaadbare batterij in. Nest levert er een 3 meter lang snoer bij, zodat je wat meer mogelijkheden hebt om de camera op de gewenste locatie neer te zetten.

Nest Cam IQ in gebruik

Na het aansluiten van de Nest krijg je meteen al de nieuwe functies te zien. Je hebt daar tijdens de installatie ook toestemming voor gegeven. Je krijgt bij deze camera een proefabonnement op Nest Aware, de premiumfunctie die voor veel geavanceerdere functies nodig is. Je hebt bijvoorbeeld Nest Aware nodig om bekende gezichten te herkennen. Ook voor de slimme audiowaarschuwingen heb je de betaaldienst nodig. Deze functie maakt onderscheid tussen praten, blaffen en verdachte geluiden zoals glasgerinkel of het opentrappen van een deur. Omdat ik al twee Nest-camera’s heb krijg ik korting op Nest Aware. Anders kun je het vanaf €10 per maand of €100 per jaar afsluiten. De meeste mensen sluiten Nest Aware af omdat ze video’s online willen opslaan en een paar dagen willen terugkijken. Zelf vind ik Nest Aware ook handig omdat je activiteitenzones kunt aanwijzen, waarbij alleen op beweging binnen de aangegeven lijntjes wordt gelet.

Nest Cam IQ teardown

Een van de coolste functies in deze Nest Cam IQ vind ik Supersight. Daarmee zoomt de camera in op een gedetecteerde persoon en volgt deze ook, tijdens het lopen door de kamer. Je ziet tegelijk een overzichtsvideo van de hele kamer. Dit is ook de reden waarom de camera beschikt over een 4K-sensor. De camera kan tot 12x inzoomen op een gezicht, zonder dat je detail verliest. Je geeft handmatig aan of een bepaalde persoon bekend is, door ‘ja’ of ‘nee’ te zeggen tegen de foto’s. Je kunt aan elk vertrouwd gezicht een naam koppelen, zodat de camera kan melden wie er door het beeld loopt. Het duurt overigens wel een paar dagen voordat de camera je huisgenoten heeft leren kennen. De eerste paar dagen kun je nog wel wat valse meldingen krijgen. Jammer genoeg kun je niet instellen dat je alleen meldingen bij onbekende personen wilt zien.

Net als voorheen kun je in de Nest-app een tijdlijn bekijken van de video’s die de camera heeft gemaakt. Bij de eerder gereviewde D-Link Omna 180 Cam HD hadden we wat klachten over de slechte beeldkwaliteit ‘s nachts. Je ziet bij D-Link helemaal niets. Bij de Nest Cams hebben we daar nog nooit last van gehad en het is zelfs nog iets verbeterd. Je kunt goed contrasten zien, zonder vervorming of spookachtig uitziende personen. Het geheim zit ‘m erin dat de 940nm infraroodleds minder zichtbaar zijn voor het menselijke oog, waardoor je via de camera een beter beeld hebt. De uiteindelijke beelden zijn goed bruikbaar voor de politie, mocht er een inbreker worden gesignaleerd. De hele kamer lijkt verlicht met een nachtlampje, terwijl het in werkelijkheid aardedonker is.

Nest Cam IQ in het donker

De D-Link heeft wel als voordeel dat het met HomeKit samenwerkt en daar is bij Nest nog geen sprake van. Nest heeft in vage bewoordingen wel aangegeven dat ze HomeKit overwegen te ondersteunen, maar dat kan nog wel even duren. Wel kun je met IFTTT triggers gebruiken, bijvoorbeeld het inschakelen van je slimme lampen op het moment dat er beweging of geluid is.

8.4

Nest Cam IQ

Nest Cam IQ

€349

• Zeer goede beeldkwaliteit
  • Indrukwekkende gezichtsherkenning
  • Tracking van personen met Supersight werkt erg goed
  • Verbeterde audiokwaliteit dankzij betere microfoon
  • Mooie afwerking met luxe design-adaper

• Veel duurder dan eerdere Nest Cams
  • Meest interessante functies werken alleen met Nest Aware-abo

Conclusie Nest Cam IQ review

De nieuwe Nest Cam IQ zit bomvol nieuwe functies en het vernieuwde uiterlijk valt bij ons wel in de smaak. Supersight, gezichtsherkenning, de fantastische beeldkwaliteit, slimme audiowaarschuwingen en de verbeterde hardware maken deze camera echt een aanrader. Maar het betekent wel dat je fors meer geld kwijt bent dan voorheen. De eerdere Nest-camera’s kostten €199 en voor dit nieuwe model ben je €349 kwijt. Als je er nog eens goed over nadenkt, zijn al die extra functies voor de meeste consumenten eigenlijk niet nodig. Zij hebben genoeg aan persoonsmeldingen op momenten dat er niemand thuis is. Je weet dan al zeker dat het een niet-bekende persoon is. We adviseren daarom de Nest Cam IQ als de betere inzoommogelijkheden voor jou van cruciaal belang zijn. Zo niet, dan is de gewone Nest Cam (zonder IQ) nog steeds een uitstekende oplossing. Die biedt hetzelfde gebruiksgemak en beeldkwaliteit.

Nest Cam IQ review

Nest Cam IQ kopen

Je kunt de Nest Cam IQ kopen bij diverse winkels, waaronder Coolblue. De meeste hanteren de adviesprijs van €349.