Wat verdien je als auteur aan een e-book?

Het verkopen van een e-book via Apple iBookstore, Amazon Kindle Store en Barnes & Noble Nook Store levert een auteur verschillende bedragen op. Apple geeft 70% aan de auteur, bij Amazon raak je bijna de helft kwijt aan extra kosten.

amazon-ibooks-nookAls je tegenwoordig een boek wilt publiceren heb je meerdere mogelijkheden. Je kunt op traditionele wijze naar een uitgever stappen, waar je een relatief laag percentage aan royalties ontvangt. Je kunt ook op eigen houtje een boek uitbrengen en de promotie in eigen hand nemen. Andrew Hyde koos voor het laatste: hij startte een Kickstarter-project om de aanloopkosten voor zijn boek te financieren. Het leverde ‘This Book about Travel‘ op, die hij op vier verschillende manieren aanbood: als DRM-vrije PDF, via de Apple iBookstore, Nook Store en Kindle Store. De inkomsten bleken heel verschillend per aanbieder. Apple’s iBookstore stak gunstig af tegen de concurrenten Kindle en Nook.

De drie grote online boekhandels bieden namelijk 70% royalties voor auteurs. In de praktijk blijkt dat heel verschillend uit te pakken. Andrew verkocht zijn boek op alle platformen voor $10 maar verdiende alleen bij de iBookstore de beloofde 70% (dus $7). De 30% die Apple inhoudt wordt gebruikt om de kosten te dekken voor het dataverkeer, het afrekenen en dergelijke. Bij Barnes & Noble’s Nook Store en Amazon’s Kindle Store worden die 30% ook afgeroomd, maar daarnaast worden hoge extra kosten in rekening gebracht.

andrew hydeVooral bij Amazon bleek dat ongunstig uit te pakken: bij het 18MB grote e-book werd voor elke download $2,58 in rekening gebracht aan ‘delivery fees’. Dat de kosten in rekening worden gebracht, is trouwens geen geheim: Amazon legt het uit op een supportpagina voor auteurs. Je betaalt $0,15 per megabyte. Zou je dezelfde content via Amazon Web Services S3 aanbieden, dan zou je nog geen cent per boek kwijt zijn. Voorheen waren de extra kosten van Amazon nog enigszins te begrijpen omdat gebruik werd gemaakt van Whispernet, maar sinds de boeken gewoon via Wi-Fi te downloaden zijn zou Amazon z’n kostenstructuur moeten aanpassen.

Het beste ben je af bij Gumroad, de aanbieder van DRM-vrije PDF-boeken waar Andrew ook gebruik van maakte. Hier ging van de $10 verkoopprijs maar liefst $9,25 naar de auteur. Toch wil het niet zeggen dat je als auteur maar voor een onbekende aanbieder als Gumroad moet kiezen of je boek maar via je eigen website moet aanbieden. Je loopt daarbij namelijk een hoop klanten mis. Maar liefst 51% van de deelnemers aan het Kickstarter-project wilden het boek in Kindle-formaat. Bij de eerste 300 digitale bestellingen ging 73% via de Kindle Store. Door Kindle te negeren loop je dus een hoop verkopen en een hoop geld mis. Bij de iBookstore betaal je niets extra’s voor de downloads en mag je met iBooks Author boeken met een maximale omvang van 2GB aanbieden.

Opvallend is dat Andrew’s blogposting twee effecten teweeg bracht. Zijn website ging uit de lucht vanwege het grote aantal bezoekers (onder andere omdat Seth Godin erover schreef). Maar ook bleek dat lezers hun koopgedrag erop aanpasten, toen bekend werd dat Amazon enorme bedragen in rekening brengt bij de auteurs. Inmiddels gaat 65% van de aankopen direct via de auteur, zoals onderstaand cirkeldiagram laat zien:

piechart-reading-format

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 14 juni 2012, 13:38
Categorie Apps
Onderwerpen amazon, ebook, ibooks, kindle

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.