Verslag van een reparatieaanvraag voor kapotte iPhone

Welke procedure moet je eigenlijk volgen als je iPhone kapot blijkt te zijn? iPhoneclub-lezer Joey doet uitgebreid verslag; met foto's.
Jean-Paul Horn - · Laatst bijgewerkt:

iPhone Repair KitiPhoneclub-lezer Joey heeft een fotoverslag gemaakt van zijn ervaringen met de afdeling iPhone Repair van Apple. Joey’s iPhone had problemen met de Wi-Fi-verbinding (Wi-Fi-optie was grijs en netwerken werden niet gevonden) en nam contact op met de supportafdeling van Apple. In eerste instantie via Apple Nederland, maar die gaven aan nog geen ondersteuning te bieden aan de iPhone. Gelukkig voor Joey heeft hij in verband met zijn internationale werkzaamheden ook een Amerikaans postadres.

Joey meldt via ons contactformulier (en e-mail) het volgende:

De man van de support desk welke ik aan de lijn had was heel behulpzaam, liep een stappenplan met me door, wat had ik allemaal al geprobeerd en had ik al een hard en soft reset gedaan, kon ik bij de opties komen en had ik het met meerdere WiFi netwerken geprobeerd etc. En of ik niet in de gelegenheid was een Apple store binnen te wandelen.

En over zijn ervaringen met de Nederlandse supportafdeling:

Wel grappig, ik heb Apple Nederland ook gebeld (brutaal mens heeft de halve wereld nietwaar) en de support gaf daar als antwoord dat ze nog geen support leverden omdat hij hier nog niet te koop was, maar de beste man stapte snel uit zijn rol en vroeg me of ik tevreden was en of het nou echt allemaal zo fijn werkte als gezegd werd etc. Dat was even grappig als verbazend, had namelijk verwacht dat ze daar in Ierland (daar zit de supportdesk) wel een testversie zouden hebben ofzo.

Apple USA heeft vervolgens een support call aangemaakt en aangegeven dat de iPhone gerepareerd zou worden, waarbij ook nog het aanbod werd gedaan om een vervangende iPhone op te sturen (kosten: $29 dollar) voor de periode waarin de originele iPhone gerepareerd werd. Dat aanbod heeft Joey even afgeslagen, omdat het proces hierdoor ietwat vertraging oploopt. De volgende dag al (!) arriveerde het doosje om de iPhone in terug te sturen naar Apple en die kun je zien op onderstaande foto’s.

iPhone Repair Kit - pic 1

Het doosje komt op deze manier bij je aan. Je scheurt het bovenste adreslabel er af en er verschijnt een nieuwe FedEx shipping bill. Je kunt het pakket weer gratis retour zenden.

iPhone Repair Kit - pic 2

Zoals altijd is zelfs de reparatieverpakking netjes verzorgd bij Apple.

iPhone Repair Kit - pic 3

De instructies om de iPhone terug te sturen, met een uitgebreid excuus voor het ongemak van je defect: “Help in here: We’re sorry that your iPhone isnt working as it should. This kit contains everything you need to have it repaired as quickly as possible.”. Uiteraard word aangeraden om een goede back-up te maken: “Back it up: The repair proces will clear all data from your iPhone. So, if possible, sync your iPhone with iTunes before you send it in.”. En als laatste de instructies om de iPhone terug te sturen: “Pack it up: Remove the SIM card from your iPhone, keep it safe, then use this kit to return your iPhone for repair.”

iPhone Repair Kit - pic 4

Het kleine witte doosje: links de deksel voorzien van schuimrubber, midden het doosje zelf en rechts een speciaal schuimzakje waarin de iPhone dan weer in het doosje verdwijnt. Onder: het inmiddels beroemde “iphone tooltje”: de paperclip om je SIM te kunnen verwijderen.

Eigenlijk gaat deze repair als elke andere repair van Apple. Je belt voor een repair, de doos wordt je toegezonden, je stopt het defecte product volgens instructies in de doos, retourneert het en enkele dagen later (in dit geval maximaal 6 business days) krijg je het product gemaakt retour.

Mocht je in de toekomst je iPhone dus moeten terugsturen voor reparatie, dan weet je nu in ieder geval de procedure. Wel is het te hopen dat dan ook de Nederlandse supportafdeling is voorbereid, want niet iedereen heeft de luxe van een Amerikaans postadres.

Met veel dank aan Joey voor de foto’s en het verhaal achter de foto’s. De foto’s zijn gemaakt met zijn Nokia N73 omdat zijn camera op dat moment nog in Nederland lag.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 24 februari 2012, 15:03
Categorie Achtergrond
Onderwerpen defect, reparatie

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.