Variatie in bezoekers en standhouders op MacWorld 2008

Macworld Expo 2008 heeft een gevarieerd aanbod van exposanten. Fabrikanten zien het als kans om hun merk te promoten en als mogelijkheid om zoveel mogelijk spullen te verkopen. Dat trekt een gevarieerd publiek: naast vakpers vooral consumenten die op zoek zijn naar het ultieme accessoire.

GoogleNa een dag lang op MacWorld Expo te hebben rondgekeken, is onze ervaring dat de kwaliteit van de exposanten wel wat beter is dan op de CES. Dat wil zeggen: geen overdaad aan iPod-speakers en andere prullen die de winkel toch nooit gaan halen. Maar wat bezoekers betreft is de beurs een uitdaging: sommige fabrikanten zijn niet naar MacWorld gekomen om hun nieuwste producten te demonstreren, maar om met speciale beurskorting zoveel mogelijk spullen van de hand te doen. Dat trekt een gevarierd publiek: mensen die van de ene naar de andere stand lopen om hun persoonlijke probleem voor te leggen (“Boehoe, ik kan voor deze digitale camera maar geen passend hoesje vinden“), oma’s die informeren naar Shure-oordopjes en schrikken van de prijs, maar ook gezinnen met kinderen die meedoen aan spelletjes waarmee je prijzen kunt winnen: “Gefeliciteerd, je hebt een iPhone-case gewonnen! Nu maar hopen dat je ouders de iPhone voor je kopen.

MicrosoftHet contrast tussen de fabrikanten is behoorlijk groot. Enerzijds zagen we een accessoirefabrikant zoals Sena Cases, die vooral aanwezig is om vakpers en distributeurs te ontmoeten. Ze hadden een stuk of vijf iPhone-cases liggen maar werden (toen wij er waren) belaagd door mensen die wilden weten hoeveel korting er te halen viel. Helaas voor hen, Sena had niets te koop. Bij andere fabrikanten zoals Tunewear, weet de standbemanning niet wat er nieuw is en heeft ook geen tijd om erover na te denken: er moeten omzet gedraaid worden. Twee industriereuzen zijn prominent aanwezig: Google en Microsoft. Google heeft een standruimte met gigantische Lego-blokken ingericht, terwijl Microsoft MacWorld aangrijpt om Office 2008 voor de Mac te demonstreren, de versie die vanaf nu officieel verkrijgbaar is.

Natuurlijk heeft Apple zelf ook een behoorlijke standruimte. Meest indrukwekkende onderdeel daarvan is een meterslange tafel waarop mensen de MacBook Air kunnen bekijken (zie hiernaast). De eerste reacties van bekenden en minder bekenden die we gisteren tegenkwamen: veel mensen vinden de MacBook Air een klapper, maar we hoorden ook veel kritiek over de $20 upgrade voor de iPod touch. Op dat punt heeft Apple nog iets uit te leggen.

Natuurlijk zijn we gisteravond ook meteen in de Apple Store gaan kijken (nee, niet de meest voor de hand liggende in Stockton Street maar de veel kleinere in het Marina District wat trouwens een prima buurt is om ‘s avonds de MacWorld-mensenmassa te ontvluchten en lekker te gaan eten). In die winkel bleek dat Apple producten zoals de Apple TV al de lagere prijs hanteert. Maar de MacBook Air (hiernaast tijdens het uitproberen van het toetsenbord) was er nog niet te zien.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 16 januari 2008, 18:28
Categorie Round-up
Onderwerpen expo, macworld, moscone

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.