Tim Cook geeft toe: iPhone 5c minder succesvol dan gedacht

Tim Cook geeft toe dat de iPhone 5c minder succesvol is geweest dan gedacht. Er werden meer iPhone 5s'en verkocht dan Apple had verwacht.

iphone 5c groenApple wilde met de iPhone 5c nieuw marktaandeel opbouwen en de iPhone toegankelijker maken in minder welvarende regio’s. Maar ondanks de mooie kwartaalcijfers die Apple afgelopen nacht liet zien, moest Tim Cook ook toegeven dat het met de iPhone 5c niet volgens verwachting is verlopen. Tim Cook vertelde tijdens de conference call na afloop van de aankondiging, dat de iPhone 5c vooral nieuwe klanten heeft binnengehaald. Toch bleef de verkoop achter op de verwachtingen. Tegelijk was de aantrekkingskracht van de iPhone 5s onderschat, waardoor er toch nog een verkooprecords werden gebroken. Analisten vragen zich af of Apple er wel goed aan heeft gedaan om voor twee toestellen te kiezen.

De verkoop van iPhones groeide met 7% in vergelijking met een jaar eerder. Toen gingen er nog 48 miljoen iPhones over de toonbank, nu was het gestegen naar 51%. De iPhone boekte ook een ander record: het toestel was goed voor 56,4% van alle omzet in het kwartaal. Apple kan niet meer zonder de iPhone, maar kan wellicht wel zonder de iPhone 5c.

Toch zei Cook uiteraard niet letterlijk dat het introduceren van de iPhone 5c een foute beslissing is geweest. Als je naar het totaalplaatje kijkt, heeft Apple misschien niet eens spijt dat ze dit goedkopere kunststof toestel op de markt hebben gebracht. Een paar dagen geleden suggereerde Consumer Intelligence Research Partners (CIRP) dat de iPhone 5c een slimme keuze van Apple is. Door een toestel op de markt te brengen dat consumenten liever niet willen kopen, worden ze in de armen gedreven van de duurdere iPhone 5s. Hetzelfde zou je kunnen zeggen van de iPad 2, die nog steeds op de markt is. De verkoop van de iPad 2 is de afgelopen maanden afgenomen omdat het inmiddels alweer een wat ouder model is. Het heeft ervoor gezorgd dat consumenten dan toch maar liever voor het duurdere alternatief kiezen: de iPad Air. Met als gevolg dat de gemiddelde verkoopprijs van iPads is gestegen, simpelweg omdat het goedkope model niet aantrekkelijk meer is. Als die theorie klopt, betekent het ook dat mensen eerder voor kwaliteit kiezen, dan op basis van prijs uitwijken naar een goedkope Android-tablet.

iphone 5s 5cApple maakte tijdens de kwartaalcijfers nog steeds niet bekend wat de onderverdeling is tussen de verkochte iPhone 5s- en iPhone 5c-modellen. Wel zei hij in verhulde termen dat de iPhone 5s een groter aandeel had in de mix van verkochte iPhones, dan aanvankelijk verwacht. “Het was de eerste keer dat we dit doen en het verkooppercentage pakte anders uit dan we hadden gedacht. We verkochten meer 5s dan we hadden verwacht”, zei Cook. Daarmee geeft hij aan dat het andere model, de iPhone 5c, slechter presteerde dan Apple had verwacht.

Analisten hadden verwacht dat Apple met de iPhone 5c ervoor zou kiezen om snel marktaandeel te winnen, vooral in Azië waar meer op prijs wordt gelet. Maar bij de onthulling van de iPhone 5c in september werd al meteen duidelijk dat Apple niet voor een echte budgettelefoon had gekozen, maar voor een prijs iets onder de iPhone 5s. Andere betrokkenen, zoals een topman van Pegatron, hadden trouwens al gewaarschuwd dat Apple voor een midrange-toestel zou kiezen, niet voor een prijsknaller.

Meer details uit het gesprek met Tim Cook kun je lezen in ons eerdere artikel: Tim Cook: ‘Touch ID ontworpen voor mobiele betalingen’. De kwartaalcijfers vind je hier.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 28 januari 2014, 9:22
Categorie Achtergrond
Onderwerp iPhone 5c

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.