Langdurige storing? Dan moet je provider vanaf nu vergoeding betalen

Telecomproviders zijn voortaan verplicht om hun klanten te vergoeden voor langdurige storingen, die langer dan twaalf uur duren. Daar heeft de Tweede Kamer zojuist mee ingestemd.
Lars Paymans - · Laatst bijgewerkt:

wifi-wolken

Als je langer dan twaalf uur last hebt van een storing bij je telecomprovider, is de provider voortaan verplicht om je hier voor te compenseren. De Tweede Kamer stemde daar vandaag mee in. De Eerste Kamer moet nu ook nog groen licht geven aan de nieuwe regeling.


Om deze compensatieregel in te voeren moest de Telecommunicatiewet gewijzigd worden. Hierin moet deze compensatieregeling worden opgenomen, zo vindt de Tweede Kamer. De nieuwe regel moet volgens de aangepaste wet de positie van abonnees versterken die het slachtoffer zijn van netwerkstoringen. De Eerste Kamer is nu aan zet.

Vergoeding bij storing

De nieuwe regel zorgt ervoor dat klanten van telecombedrijven die kampen met een langdurige storing (tussen de 12 en 24 uur) één dag abonnementsgeld vergoed krijgen. Ook storingen die door aardbevingen ontstaan vallen onder deze nieuwe regeling.

Als de storing langer duurt dan een dag komt de vergoeding op twee dagen abonnementsgeld te staan. Voor een klant betekent dit in de praktijk dat ze bij een langdurige storing zo’n twee euro teruggestort krijgen als goedmakertje.

Volgens het kabinet zijn er jaarlijks zo’n veertien storingen die ook echt langer dan 12 uur duren. Omdat in deze gevallen duizenden klanten tegelijk slachtoffer zijn, kan zo’n storing de providers op jaarbasis al snel 2,8 miljoen euro kosten.

Reacties: 12 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.