Originele iPad bestaat vandaag twee jaar

De iPad bestaat vandaag twee jaar. In april 2012 bracht Apple voor het eerst de iPad op de markt. De 3G-versie volgde een paar weken later. De iPad kreeg bij de lancering kritiek, maar groeide uit tot een succesvol product.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

ipad taartPrecies twee jaar geleden bracht Apple de eerste generatie iPad met Wi-Fi uit. De 3G-versie van de tablet verscheen een paar weken later, waardoor early adopters die niet afhankelijk wilden zijn van alleen Wi-Fi voor een dilemma stonden: voorop lopen, of wachten op de 3G-versie? Bij de lancering van een nieuw Apple-product volgt traditiegetrouw een hoop kritiek. Dat was bij de iPad ook het geval: het was niet meer dan een grote iPhone en iets waar de massamarkt niet op zat te wachten. De iPad had volgens critici ook geen bestaansrecht, omdat de doelgroep van het apparaat al voorzien was van smartphones en laptops. Maar Steve Jobs liet tijdens de presentatie van de iPad zien dat hij er wél in geloofde. De iPad was voor Apple een belangrijke stap in het post-PC-tijdperk.


Apple koos ervoor om een eenvoudig apparaat te maken, waarbij de inspiratie veel meer bij de iPhone dan bij de desktop werd gevonden. Ondertussen is de iPad een aparte productcategorie geworden en werd een inspiratiebron voor vele andere fabrikanten die óók een graantje wilden meepikken van de tabletmarkt. Apple hoefde niet eens tot de lancering van de iPad 2 te wachten om te constateren dat de iPad een succes was. Het apparaat sprak niet alleen jonge techfans aan, maar zelfs ouderen zoals de (helaas overleden) opa Strubbe. Voor mensen die zich niet zo druk maken over technologie werd de iPad zelfs een bruikbare vervanger van de desktopcomputer. In het eerste weekend verkocht Apple 300.000 stuks van de originele iPad. Bij de pas verschenen derde generatie iPad was dat al toegenomen tot 3 miljoen. De iPad is in de loop van de jaren alleen maar krachtiger en beter geworden, terwijl de prijs omlaag ging: van de oorspronkelijke 499 euro naar 479 euro voor het instapmodel. Vooral de goedkoopste en duurste modellen zijn populair bij de kopers, zo blijkt regelmatig uit statistieken. Microsoft probeerde tien jaar lang met Tablet PC en UMPC mensen zover te krijgen dat ze een tablet zouden gaan gebruiken, maar pas toen Apple met de iPad een supersimpel te bedienen apparaat uitbracht, durfden velen de sprong te wagen.

Reacties: 19 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.