Ook Universal Music aan boord voor Apple’s iCloud, nieuwe details bekend

Apple zou nu ook Universal Music aan boord hebben voor iCloud en daarmee de vier grootste platenmaatschappijen bereid hebben gevonden om hun muziek beschikbaar te stellen.

Universal MusicApple had al een overeenkomst met drie van de vier grote platenmaatschappijen — EMI, Sony en Warner Music Group, maar vandaag zouden ook de platenbonzen van Universal Music hun handtekening onder het contract hebben gezet. Dat meldt CNET op basis van personen die met de onderhandelingen bekend zijn. Apple heeft daarmee alle vier de grote platenmaatschappijen bereid gevonden om hun muziek aan te bieden via de aankomende streaming-muziekdienst iCloud, die naar verwachting ook MobileMe zal gaan vervangen. Apple gaat de dienst aankomende maandag officieel introduceren.

Volgens dezelfde personen komt het streamingdeel van iCloud nog niet aankomende maandag, maar “binnenkort” beschikbaar. Ook kan voorlopig alleen muziek worden opgeslagen die eerder in de iTunes Store is gekocht. Apple zou wel plannen hebben om in de toekomst ook muziek van buiten de iTunes Store via iCloud beschikbaar te gaan stellen. Ook het aanbieden van tv-programma, films en andere digitale content behoort tot de mogelijkheden. Eerder werd al duidelijk dat Apple gebruikmaakt van de mogelijkheid om reeds aangekochte muziek in je lokale iTunes-bibliotheek te “spiegelen” met de masterversies op Apple’s servers. Daardoor is het niet nodig om al je muziek vooraf te uploaden, zoals bij de streaming-muziekdiensten van Amazon en Google wel noodzakelijk is.

Ook beschikken de bronnen van CNET over details hoe de inkomsten uit iCloud verdeeld worden. Zo krijgen de platenmaatschappijen 58 procent, de uitgevers 12 procent en Apple tot slot 30 procent. De New York Times weet te melden dat Apple inmiddels ook een overeenkomst met twee van de vier grote uitgevers heeft. Uitgevers vertegenwoordigen schrijvers en beheren de muziek en tekst van nummers zelf, in tegenstelling tot de platenmaatschappijen die eigenaar zijn van de opnames.

Apple zou de dienst tijdelijk gratis willen aanbieden aan mensen die muziek in de iTunes Store kopen, zo schrijft Los Angeles Times vanavond. Uiteindelijk zou de dienst echter een prijskaartje van 25 dollar per jaar krijgen. Dat is aanzienlijk minder dan het huidige MobileMe, dat 99 dollar per jaar kost. Ook krijgt de dienst advertenties, maar het is niet duidelijk of dat alleen geldt voor het gratis deel of ook voor het betaaldeel. Andere onderdelen van iCloud zijn mogelijk wel gratis, zo suggereerden geruchten onlangs.

Inmiddels zijn de voorbereidingen voor de WWDC in San Francisco in volle gang. Uit de banners die Apple in het Moscone West Center heeft opgehangen is al duidelijk geworden wat het nieuwe logo van iCloud zal worden: een zilverkleurig icoontje met daarop een wolk.

Reacties: 21 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.