NCR Silver maakt van de iPad een kassa

NCR gaat met Silver een betaalsysteem via iPhone en iPad aanbieden. Ze worden daarmee concurrent van Square, een start-up van Twitter-oprichter Jack Dorsey. NCR levert echter veel meer data over de transacties, zoals winstgevendheid per klant.

ncr silverDe kans is groot dat je wel eens met machines van NCR te maken hebt gehad. National Cash Register (NCR) is fabrikant van kassa’s en maakte bijvoorbeeld de eerste door een elektromotor aangedreven kassa in 1906. Na wat overnames is NCR sinds 1997 weer een zelfstandig bedrijf. Ze maken pinautomaten en bankterminals, bouwden computers voor de luchtvaart en waren een belangrijke fabrikant van mainframe-computers in de jaren zeventig. Een roemrijk verleden dus, maar vandaag de dag is NCR een tamelijk onzichtbaar bedrijf, ook al verwerken ze 110 miljard transacties per jaar. Ze willen nu een nieuwe weg inslaan met de Apple iPad door NCR Silver te lanceren, een combinatie van hardware en software om van de iPad een betaalsysteem te maken.


Dat is al eerder bedacht door aanbieders als Square, maar NCR wil meer aanbieden zoals voorraadbeheer, klantenkaarten en spaarsystemen, meten van behaalde winst en dergelijke. Bij NCR’s Silver moet je een app op de iPad installeren, maar de daadwerkelijke ‘number crunching’ vindt plaats op een externe server. NCR heeft een clouddienst gemaakt, waarvoor een compleet nieuw datacenter is gebouwd. Doelgroep zijn kleine en middelgrote bedrijven, die de point-of-sale-technologie willen die alleen grotere bedrijven zich kunnen veroorloven. NCR hoopt zich van Square te kunnen onderscheiden door meer informatie te leveren: het gaat niet alleen om het afrekenen zelf, maar je krijgt ook te zien hoe lucratief een bepaalde klant is en je krijgt hulpmiddelen om hem terug naar de winkel te krijgen, door marketingacties te organiseren met de informatie die het systeem verzamelt.

ncr silver ipad

NCR is lang niet meer de enige fabrikant van kassa’s. Eind jaren zestig had NCR moeite om de overstap naar digitaal te maken waardoor veel kleine klanten wegliepen naar Aziatische aanbieders zoals Sanyo en Panasonic. NCR bedient nu vooral grote bedrijven, maar daar proberen ze met Silver verandering in te brengen. Binnen drie jaar hoopt NCR 1 miljard dollar omzet binnen te halen met Silver. Daarvoor willen ze 1 miljoen kleine bedrijven als klant binnenhalen. Bij een klein bedrijf moet je denken aan een bedrijf met een jaarlijkse omzet tussen de 50.000 en 2 miljoen dollar. Het gaat daarbij niet alleen om winkels, maar ook om dienstverleners: glazenwassers, tuinmannen, klusjesmannen en de tandarts. Je hebt er geen iPad voor nodig, want het werkt ook op een iPhone of iPod touch.

De eerste duizend klanten van NCR Silver betalen 39 dollar per maand, klanten die afwachten en later aanhaken betalen 79 dollar per maand. Voorlopig werkt het alleen in de VS, daarna volgen China, Brazilië en het Verenigd Koninkrijk.

Reacties: 7 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.