Klantenservice iPhone is sneller en goedkoper dan Blackberry en Android

De klantenservice voor de iPhone is sneller door te komen en goedkoper in onderhoud. Dit blijkt uit onderzoek van ClickFox.

KlantenserviceApple is per jaar relatief minder geld aan de klantenservice voor zijn iPhone kwijt, dan de Android en BlackBerry-concurrentie. De reden: er is maar een handjevol iPhones, die allemaal door hetzelfde bedrijf ontworpen zijn. Daardoor ben je wanneer je Apple’s klantenlijn belt automatisch op de juiste plek, waardoor er ook zelden doorverbonden moet worden naar een andere werknemer. Dit zorgt ervoor dat het probleem sneller is opgelost en ook de kosten gedrukt worden.

Dit blijkt uit onderzoek van het IT-bedrijf ClickFox. Zij keken mee over de schouder van een aantal bellers naar de klantenservices van bedrijven die hulp boden met Android, BlackBerry en iPhone-toestellen. Wat bleek: BlackBerry-bezitters werden vergeleken met iPhone-bellers 37 procent meer doorverbonden naar iemand die ze beter kon helpen. Bij Android was dit nog erger, daar werd gebeurde dit 77 procent meer. Dit zorgt er op zijn beurt voor dat call centers in Amerika die zich met BlackBerry bezighouden ongeveer 46 miljoen dollar meer kwijt zijn per jaar. De Android-bellers kunnen rekenen op 97 miljoen dollar meer dan Apple.

Het is niet verrassend om te zien dat Apple weet te besparen omdat die markt minder gefragmenteerd is. App-ontwikkelaars prezen dit al eerder, omdat ze niet met meerdere schermresoluties hoeven te werken. Wel interessant zijn de cijfers die dit onderzoek aan deze strategie hangt: Apple weet 97 miljoen te besparen ten opzichte van zijn directe concurrent Android. Daar staat wel tegenover dat Android-klantenservices niet alleen bij Google zitten, maar ook bij hardware-fabrikanten zoals Samsung.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 15 augustus 2011, 11:30
Categorieën Achtergrond, Apple
Onderwerpen klanten, tevredenheid

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.