Jawbone Up werkt nu samen met diverse iPhone-apps

Jawbone Up werkt nu samen met andere apps, zoals MyFitnessPal, LoseIt en MapMyFitness. Ook nam Jawbone concurrent BodyMedia over en kondigde het Up Platform aan.

up welcomeDe Jawbone Up-armband is nog niet ten dode opgeschreven. Integendeel: vandaag verscheen er een app-update en kondigde Jawbone het Up Platform aan. Dit houdt in dat meer apps de data van de armband kunnen gebruiken. Bovendien heeft Jawbone aangekondigd dat ze concurrent BodyMedia hebben overgenomen. Het betekent een grote stap voor de fabrikant van Bluetooth-headsets en andere accessoires. Data zoals stappen, verbrande calorieën en afgelegde afstand kunnen door andere apps worden gebruikt. Apps als MyFitnessPal, LoseIt en MapMyFitness kunnen de data automatisch importeren.

Het werkt in twee richtingen: de genoemde apps kunnen ook data naar de Jawbone Up-app sturen als aanvulling op de data die de armband meet. Zo kan de app Sleepio slaapgegevens analyseren of je laat de app MyFitnessPal je calorieën tellen. De Jawbone Up is namelijk niet zo sterk in het vastleggen van je eetgewoontes. Het inlezen van je gewicht doe je via de Withings-weegschaal.

jawbone up platform

Een andere mogelijkheid is gebruik van IFTTT (If This Then That), waarbij je bepaalde taken kunt automatiseren op basis van triggers. Je kunt bijvoorbeeld een waarschuwing krijgen wanneer je minder dan zes uur hebt geslapen. En als je bij Foursquare incheckt bij een restaurant wordt vastgelegd dat je een maaltijd hebt gegeten. Helaas is de API van Jawbone niet openbaar gemaakt, maar is het alleen beschikbaar gesteld aan een beperkt aantal partners. Daar komt binnenkort verandering in; bovendien komt er ook een Android-app.

UP_Lifeline_Portrait

De Jawbone Up-app kreeg zoals gezegd een update. Daarmee wordt ondersteuning voor het Up Platform ingevoerd, waarbij het mogelijk wordt om een tiental diensten te gebruiken: IFTTT, LoseIt, Maxwell Health, MapMyFitness, MyFitnessPal, Notch, RunKeeper, Sleepio, Wello en Withings.

De overname van BodyMedia houdt in dat Jawbone twee nieuwe producten kan gaan verkopen: de fitness-armbanden Link ($150) en Core ($120) die vooral zijn gericht op mensen die willen afvallen. Je moet er een abonnement van $60 per jaar bij afsluiten. Het verschil met de Up-armband is dat de producten van BodyMedia meer data verzamelen: niet alleen stappen, maar ook huidtemperatuur, omgevingstemperatuur en zweet. Er volgt nog een hartslagmeter. Het is nog onduidelijk wat Jawbone met BodyMedia van plan is.

Downloaden: Jawbone Up (gratis, iPhone, iOS 5.0+)

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 30 april 2013, 16:06
Categorie Accessoires
Onderwerp jawbone

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.