Japan, Frankrijk en Australië zijn de snelst groeiende iPhone-markten

Japan gaat aan kop in de groeicijfers van AdMob: tussen januari en november 2009 is het aantal iPhone-gebruikers in Japan met 350 procent gegroeid. Nederland zat op iets meer dan 200%.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

AdMob heeft cijfers over november 2009 op geleverd en daaruit blijkt onder andere in welke landen de iPhone het snelst groeit. Japan gaat aan kop, gevolgd door Frankrijk, Australië, China, Duitsland en Italië. Nederland staat op de zevende plaats. Volgens AdMob ligt Apple op schema om meer dan 40 miljoen iPhones en iPods touch te verkopen. De VS blijft de grootste markt voor Apple en de groei zet met 100% lekker door. Maar Japan is de echte winnaar: 350% groei in de afgelopen maanden.

AdMob registreerde de groei van het aantal iPhone-gebruikers tussen januari en november 2009.

Er zitten 23 landen met meer dan 100.000 unieke iPhones en iPods touch in het AdMob-netwerk. Buiten de VS is de groei dus het grootst. Vooral Japan is opmerkelijk: de iPhone heeft daar een wat trage start gemaakt, maar inmiddels is bijna de helft van de verkochte smartphones een iPhone, zo bleek onlangs uit een ander onderzoek. Eén van de geheimen van de sterke Japanse groei is Softbank’s agressieve marketingcampagne. Concurrent Docomo, die Android- en Blackberry-toestellen in het assortiment heeft, maakte heel wat minder reclame voor smartphones. In de verkoopcijfers is pas op nummer 10 een Android-toestel van HTC te vinden en pas op nummer 11 de Blackberry Bold. De iPhone 3G is het meestgebruikte toestel met 24,6% marktaandeel, terwijl de iPhone 3GS nog maar op 21,5% marktaandeel zit.

iphone-groei

Helaas maakt Apple nooit gedetailleerde cijfers bekend hoeveel iPhones er nu precies in elk land zijn verkocht. Het blijft gissen hoeveel het er in Nederland inmiddels zijn – 300.000? In ieder geval is het aantal iPhone-gebruikers tussen januari en november met iets meer dan 200 procent gegroeid, blijkt uit de grafiek van AdMob.

Meer info: AdMob November 2009 (rapport in PDF-formaat)

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 31 mei 2013, 13:33
Categorie iDevices
Onderwerpen groei, japan, reclame

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.