‘iPad is voor de langere termijn’

De iPad is een apparaat voor de langere termijn. De iPad 2 wordt nog steeds naar tevredenheid gebruikt en dat zal ook bij de iPad mini het geval zijn.

ipad-2-iconAanstaande vrijdag zal de iPad Air in de verkoop gaan. De wachtrijen zullen korter zijn, de gekte bij de Apple Store zal meevallen en je hoeft niet te twijfelen of jouw favoriete iPad Air-model wel op voorraad is. Hoe kan dat toch? Is de markt verzadigd, zijn de gebruikers erop uitgekeken? Welnee, een belangrijke reden is dat mensen bij de iPad helemaal niet zoveel behoefte hebben om te upgraden. Marco Arment schrijft op zijn blog dat de iPad 2 is ontworpen voor de toekomst. De iPad 2 kwam op 11 maart 2011 op de markt, voordat de BlackBerry PlayBook en de HP TouchPad waren verschenen. Beide tablets zijn alweer verdwenen en vergeten. Om het nog iets meer in historisch perspectief te plaatsen: het was de tijd dat Google druk bezig was met de uitrol van Google+. Ja, zó lang geleden was het. En toch zijn er nog een hoop tevreden gebruikers van deze bijna drie jaar oude tablet.

Dat was ook te merken onder ons artikel over de vraag, waarom de iPad 2 voorlopig op de markt blijft: veel reacties van tevreden mensen, die vinden dat hun iPad 2 nog wel even mee kan. De kans is groot dat de iPad 2 ook in 2015 nog prima te gebruiken is. Hetzelfde geldt trouwens voor de iPad mini: er is een groep gebruikers die hardnekkig weigerde deze kleinere tablet te kopen, omdat er geen Retina-scherm in zit. Maar er is ook een groep gebruikers die de iPad mini wel heeft gekocht en helemaal niet staat te popelen om straks weer een nieuwe te kopen. De iPad mini ligt bijvoorbeeld thuis op de bank en wordt ‘s avonds door het hele gezin gebruikt. Maar de toepassingen die je erop gebruikt (e-mail, Safari, boeken, video-apps) zijn ook over drie jaar nog prima op de iPad mini te gebruiken. In 2018 zullen er mensen zijn die nog een iPad mini hebben en eigenlijk geen reden zien om te upgraden, zolang Apple maar iOS-updates blijft aanbieden. Een iPad hoef je niet elk jaar te vervangen, die koop je voor de langere termijn, ook al is dat voor Apple als maker geen slimme zakelijke strategie.

Er zijn twee groepen gebruikers die aanstaande vrijdag wel reden hebben om een iPad Air te bestellen: mensen die altijd het nieuwste van het nieuwste willen (maar die groep is bij de iPad vrij klein) en mensen die nog de eerste generatie iPad hebben. Met die eerste iPad was Apple nog zoekende en dat blijkt ook uit het feit dat ze geen toekomstbestendig apparaat hebben afgeleverd. Marco Arment meent dan ook: we moeten niet zeuren dat Apple de iPad 2 nog steeds voor een vrij forse prijs ($399) verkoopt, maar ons eerder afvragen waarom andere fabrikanten geen tablets uitbrengen waar je drie jaar na aanschaf nog steeds iets aan hebt?

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 29 oktober 2013, 16:10
Categorie Achtergrond
Onderwerpen headset, ipad 2, ipad air 2, oordopjes

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.