iculture-biz
iCulture Biz

iCulture Biz: Zakelijk gebruik van Apple-producten groeit

In iCulture Biz houden we je op de hoogte van zakelijk Apple-nieuws. Deze keer: gebruik van Apple-producten stijgt bij bedrijven door het iPhone halo-effect.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

story_ipad_controlIn iCulture Biz gaan we je vanaf nu regelmatig op de hoogte houden van nieuwe ontwikkelingen op zakelijk gebied.

De sterren staan daarvoor gunstig, want uit een recent rapport van Forrester Research blijkt dat wereldwijd een sterke groei is te zien in het zakelijke gebruik van Apple-producten. In 2009 ging nog 1% van de uitgaven naar Apple-producten, in 2012 is dat gestegen naar 8%, zo valt te lezen in een artikel bij The Wall Street Journal. De groei is te danken aan het halo-effect van de iPhone. Mensen zijn al gewend aan de iPhone, gebruiken het toestel in toenemende mate zakelijk en de stap naar een tablet of computer van Apple is dan niet meer zo groot. Maar er is meer.

Want behalve voor de hand liggende kantoortoepassingen om iPads en MacBooks tijdens vergaderingen en presentaties te gebruiken, is er ook een stroomversnelling zichtbaar in allerlei industrieën. In de serie Life on iPad laat Apple zien hoe de iPad als consumentenapparaat is uitgegroeid tot een belangrijk bedrijfshulpmiddel, met toepassingen die niemand ooit voor mogelijk had gehouden. De iPad is een trainingstool voor topsporers, een tweede scherm voor chirurgen en een dashboard voor technici die op grote hoogte aan windturbines moeten werken (zie foto boven dit artikel). Zelfs bij de productie van wijn komt de iPad van pas. In de Palmaz-wijngaarden in Napa worden iPads gebruikt om het fermentatieproces te regelen (zie foto hieronder). Zo hoeft er minder tijd te worden besteed aan metingen en is er meer tijd om goede wijn te maken. En er zijn nog veel meer voorbeelden te bedenken van bedrijven die dankzij de iPad efficiënter kunnen werken.

story_tanks

Wat Apple heeft geholpen is de toename van Bring Your Own Device (BYOD). Bedrijven dringen hun medewerkers geen BlackBerry’s en verouderde ThinkPad-laptops op, maar geven de vrijheid om zelf apparatuur mee te nemen. De IT-beheerder bepaalt nog wel welke servers en netwerkrouters in huis komen, maar de gewone medewerkers hebben veel meer de vrijheid gekregen om zelf te kiezen. Als ze thuis een iPhone, iPad en Macbook gewend zijn, is de kans groter dat ze die ook op het werk willen gebruiken.

In het artikel in WSJ is te lezen dat Forrester verwacht dat in 2015 inmiddels 11% van de wereldwijde IT-uitgaven naar Apple gaan. Dat lijkt nog weinig, maar de groei is indrukwekkend als je nagaat dat het percentage in 2009 nog maar op 1% lag. Een voorbeeld van een bedrijf dat helemaal ‘om’ is, is Cisco. Daar wordt sinds 2009 de BYOD-aanpak gevolgd. Medewerkers kopen hun eigen telefoons en tablets, terwijl Cisco de rekening betaalt voor internettoegang en andere extra kosten. Bijna driekwart van de meer dan 70.000 apparaten die bij Cisco in gebruik zijn, zijn geproduceerd door Apple. Bij de laptops is nog een inhaalslag te maken: sinds Cisco de medewerkers de vrijheid gaf om hun Windows-laptops in te ruilen voor een ander exemplaar is een kwart van de medewerkers overgestapt naar een MacBook. Het gaat daarbij om enorme aantallen: maar liefst 35.000 stuks. Macs zijn weliswaar duurder in aanschaf, maar omdat er minder onderhoud en support nodig is, zijn de kosten vrijwel gelijk aan die van een Windows-pc.

ipad cockpit

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 24 juli 2014, 0:12
Categorie Apple
Onderwerpen apple, iculture biz, Zakelijk

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.