Halo-effect: helft van de iPad-bezitters wil een iPhone

Bezitters van een iPad zijn veel vaker geneigd om een iPhone te kopen, dan andere groepen. Vooral de App Store en de mogelijkheid om onderling apps uit te wisselen spelen daarin een rol.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

ipad iphoneApple’s iPad blijkt een halo-effect te hebben: mensen die een iPad hebben gekocht zijn tweemaal zo vaak geneigd om ook de iPhone te willen kopen, in vergelijking met mensen die geen iPad hebben. Dat blijkt uit onderzoek van Nielsen. De interesse om ook een iPhone te willen kopen, heeft te maken met het besturingssysteem. Mensen kunnen gemakkelijk applicaties uitwisselen tussen de twee apparaten. Wat je investeert in de iPad, is ook op de iPhone te gebruiken en andersom. Nielsen ondervroeg meer dan 64.000 mobiele gebruikers in de periode april tot en met juni. Bij de mensen die al een iPad maar nog geen iPhone hebben, zegt 51% dat ze van plan zijn bij hun volgende telefoon voor een iPhone te kiezen. Bij mensen die geen iPhone of iPad hebben is het percentage maar 26%.


De grootste loyaliteit vinden we echter bij mensen die al een iPhone hebben gekocht: van hen zegt 91% dat hun volgende telefoon ook weer een iPhone zal zijn. Volgens de onderzoekers kijken mensen die al een iPhone hebben niet meer naar andere telefoons om. “It’s like having the most beautiful woman in the world on your arm. Why would you look anywhere else?” Volgens Nielsen heeft Apple een tweezijdig versterkende ecosfeer gecreëerd: het trekt nieuwe klanten aan en zorgt ervoor dat eenmaal bestaande klanten blijven hangen. Het geheim is iOS: mensen hebben de apps al gekocht en willen niet meer in een ander besturingssysteem investeren. Daarnaast speelt de App Store een belangrijke rol. Consumenten tussen de 25 en 36 met een inkomen boven de $100.000 zijn het meest geneigd om voor Apple te kiezen. Maar bij de ouderen ligt ook nog een enorm potentieel: slechts 15% van de iPad-bezitters zijn 56 jaar en ouder, terwijl dat bij eigenaren van mobiele telefoons op 33% ligt.

Overigens wil het bezit van een mobiele telefoon natuurlijk nog niet zeggen, dat je ook een tablet wil kopen. Toch ziet Nielsen er een potentieel waarbij jongeren de oudere gebruikers zullen overhalen om ook een iPad te kopen:

“I see this as similar to text messaging, which started out with the under-18 age crowd. The 25-to-36 group will show [the iPad] to their parents, tell them, ‘You’re always complaining how hard it is to use a PC, look how easy this is.’ If iPad owners go out and evangelize, parents is the first segment they’ll evangelise.”

Reacties: 29 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.