App Store iOS 8 uitgelicht

Apple waarschuwt extra voor 14 dagen geld-terug-garantie bij gekochte apps

Apple zal voortaan de 14 dagen aankoopgarantie van apps extra benadrukken. Na 14 dagen heb je niet meer automatisch recht op geld terug bij app-aankopen.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

appstore_made_for_ipadAls je recent een app hebt gekocht via de App Store, heb je misschien de melding hieronder gezien. Apple waarschuwt met een pop-up dat de bedenktijd van 14 dagen bij betaalde apps, niet geldt voor bepaalde aankopen. Je krijgt ook een e-mailbericht om je er nog eens extra op te attenderen. De melding werd ontdekt door een lezer van iCulture, die ons erover tipte.

De tekst van de pop-up luidt:

Ik ben me ervan bewust dat ik de aankoop niet meer kan annuleren als ik deze app download binnen veertien dagen nadat ik op ‘Koop’ heb getikt.

Je hebt in dat geval dus géén recht op geld terug binnen de periode van 14 dagen.

app-aankoop-14-dagen

Sinds december 2014 voerde Apple een niet-goed-geld-terug-garantie van 14 dagen in voor App Store-aankopen in verschillende landen, waaronder Nederland. Je hebt bij gekochte apps 14 dagen de tijd om geld terug te vragen, zonder dat er moeilijke vragen worden gesteld. Dit kan van pas komen als je per ongeluk een app hebt gekocht of wanneer een app gigantisch tegenvalt. Na die periode van 14 dagen kun je nog steeds proberen geld terug te krijgen bij Apple, waarbij er op individuele basis wordt gekeken of iemand recht heeft op geld terug.

Als je geld terug krijgt van Apple kun je de eerder gekochte app gewoon blijven gebruiken, omdat Apple niet de mogelijkheid heeft om op afstand een kill switch toe te passen. Maar je krijgt geen updates meer, dus de app wordt na verloop van tijd verouderd en onbruikbaar.

Misbruik van geld terug

Toen Apple de geld terug-garantie aankondigde, werd er aanvankelijk misbruik van gemaakt, waardoor Apple de regels moest aanscherpen. Als je de hierboven getoonde melding krijgt, ben je waarschijnlijk iemand die heel vaal geld terug heeft gevraagd voor app-aankopen. De melding maakt duidelijk dat je géén recht hebt op geld terug, ook als binnen 14 dagen blijkt dat de app niet bevalt. Het is onduidelijk welke criteria Apple hanteert bij deze meldingen. Misschien geldt er een limiet, waarbij je bepaald aantal keren binnen binnen een tijdsperiode een refund moet hebben gevraagd.

Lees ook: Geld terugvragen (refund) in de App Store

Update: dit artikel bevatte eerder uitleg over de 14 dagen-geld-terug-garantie, maar benadrukte onvoldoende dat die garantie juist NIET geldt voor mensen die de pop-up te zien krijgen. Onze excuses voor eventuele onduidelijkheid.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 19 mei 2015, 13:06
Categorie Apps
Onderwerpen garantie, geld

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.