Apple-systeem omzeilt menu’s klantenservice

Apple beschrijft in een patentaanvraag een eigen systeem om de gesproken menu's van klantenservices te kunnen omzeilen.

SkipTheMenu klantenservice snel bellenHet is een ergernis van velen: als je de klantenservice van je telecomprovider, kabelaar of een andere dienstverlener belt moet je eerst verschillende menu’s door om bij de juiste persoon te komen. We bespraken eerder op iPhoneclub al de handige iPhone-app SkipTheMenu die je die ellenlange telefoonmenu’s laat omzeilen. Maar ontwikkelaar FreshoftheMill is niet de enige die hierin kansen ziet. Uit een nieuwe patentaanvraag van Apple blijkt dat het zelf ook aan een soortgelijk systeem werkt.

Bij SkipTheMenu brengen de ontwikkelaars zelf in kaart hoe de verschillende menu’s van klantenservices zijn opgebouwd. In Apple’s patent wordt een systeem beschreven waarin bedrijven de boomstructuur van deze menu’s aan servers van Apple kunnen doorgeven. De gebruiker hoeft vervolgens niet het nummer van de klantenservice te bellen en de menu’s te doorlopen, maar kan meteen vanaf zijn iPhone de juiste afdeling selecteren. SkipTheMenu werkt op een vergelijkbare manier.

Apple telefoonmenu's patentMaar Apple gaat in de patentaanvraag nog een stap verder. Zo wordt ook een interface beschreven die je een gebruikersnaam en wachtwoord laat invullen. Bijvoorbeeld voor het opvragen van saldo-informatie van je bank of het melden van fraude, diefstal van je pinpas en dergelijke. Al is het de vraag of zoiets in de praktijk beter werkt dan populaire apps voor mobiel bankieren. De patentaanvraag met nummer 20140134979 is in het vierde kwartaal van 2012 gedaan toen de meeste bankieren-apps nog niet zo gemeengoed waren als nu het geval is.

Apple patent klantenservicemenuEen derde mogelijkheid die wordt genoemd is een betaalfunctionaliteit. Bedrijven die diensten aanbieden zouden daarmee via een andere partij betaaldiensten zoals PayPal kunnen integreren. Ook iTunes wordt als mogelijkheid genoemd. Mogelijk zou ook een eigen betaaldienst van Apple hierin een rol kunnen spelen. Hierover wordt al geruime gespeculeerd. Ook deden er geruchten de ronde dat Apple mobiele betaaldienst Square zou willen overnemen.

Ook benoemt Apple een oplossing voor het feit dat de gesproken bandjes van klantenservices altijd om je klantennummer vragen, die je dan bij de klantenservicemedewerker vaak nog een keer moet opgeven. Het systeem zou de gegevens van de klant automatisch kunnen meesturen in een soort klantprofiel, die de medewerker dan meteen tot zijn/haar beschikking heeft. Het is overigens nog maar de vraag of Apple dit systeem ook daadwerkelijk zal introduceren. Apple patenteert veel verschillende technologieën en ideeën, maar slechts een handjevol komt ook daadwerkelijk op de markt.

Via Patently Apple / Afbeeldingen: USPTO

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 19 mei 2014, 19:52
Categorieën Geruchten, iDevices, iOS
Onderwerp helpdesk

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.