Apple en Samsung: twee strategieën, twee winnaars

Apple en Samsung hanteren verschillende strategieën als het op smartphones aankomt. Apple heeft één model, Samsung meerdere. Apple legt de focus op design, Samsung op schaalgrootte. Toch zijn beide strategieën succesvol.

apple samsungLater vandaag gaat Apple bekendmaken hoeveel iPhones er het afgelopen kwartaal zijn verkocht. De vergelijking met Samsung is daarbij gemakkelijk gemaakt. Beide bedrijven hadden in het vierde kwartaal van 2011 een vrijwel gelijk marktaandeel van bijna 25% en het aantal verscheepte toestellen naderde de 100 miljoen op jaarbasis. Beide bedrijven zijn succesvol op hun eigen manier, met een eigen strategie. Apple verkoopt maar één smartphone, Samsung vele tientallen varianten.

Bij Apple ligt de nadruk op design en winstgevendheid, terwijl Samsung voor schaalgrootte en het tevredenstellen van zoveel mogelijk partners kiest. Apple investeert zwaar in het merk en in winkels, terwijl Samsung het productieproces zodanig probeert te stroomlijnen dat de winst maximaal wordt. Beide strategieën leiden tot succes.

apple samsung

Via: Wall Street Journal

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 24 april 2012, 20:56
Categorie Apple
Onderwerpen apple, samsung

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.