PrimeSense

3D-interface voor de iPhone en Mac: wat weten we?

Steeds meer tekenen wijzen op een 3D-interface van Apple, voor zowel de iPhone als de Mac. Hoe zou dit precies werken en wat weten we allemaal? We zetten de feiten op een rij.
Bastiaan Vroegop - · Laatst bijgewerkt:

PrimeSenseApple heeft vandaag voor de tweede keer in een half jaar tijd een patent voor 3D-bestuurtechnologie bijgewerkt. Het patent beschrijft hoe je een computer kunt bedienen met hand- en armbewegingen, waardoor je niet langer een toetsenbord, muis of touchscreen nodig hebt. De veelvuldige patentwijzigingen en een aantal andere ontwikkelingen binnen Apple lijken te wijzen op grote plannen.

Hologrampatent

Apple’s patentaanvraag werd voor het eerst in 2005 ingediend bij het Amerikaanse patentbureau. In de tekst wordt beschreven hoe je een scherm kunt bedienen door met je armen te bewegen. Net zoals met bijvoorbeeld de Kinect, of met een Leap Motion voor je computer. In voorbeeldafbeeldingen zagen we hoe je bijvoorbeeld een icoon op het scherm kunt vastgrijpen met je vingers, of een app kunt starten door er met een vinger op te drukken. Op het scherm zie je waar je handen zich exact bevinden binnen de interface.

Patent 3D besturing Mac

Hoewel het patent inmiddels alweer tien jaar oud is, hoorden wij er voor het eerst over in 2011. Toen werd de aanvraag openbaar gemaakt door het patentbureau. Dat was echter niet de laatste keer dat we over het patent hoorden: in oktober 2014 kwam de patentaanvraag opnieuw voorbij, omdat Apple een aantal aanpassingen had gemaakt. Het originele patent werd ingediend voor de introductie van de iPhone, wat betekende dat er geen iDevices werden gedekt in de tekst. Sinds 2014 worden echter ook personal data assistants genoemd in de tekst. Een brede term, waar ook de iPhone, iPad en iPod touch onder vallen. Volgens Apple zouden deze apparaten als afstandsbediening worden gebruikt voor de beweegbesturing.

Scanning Beams

KinectIn de derde versie van de patentaanvraag is enkel een spoor van een subtiele wijziging: Apple legt bij de claimsectie meer nadruk om het gebruik van scanning beams. Daar werd in de algemene patenttekst ook al naar verwezen. Hiermee wordt vermoedelijk gesproken over het infraroodsignaal dat wordt gebruikt om je handen te scannen. De Kinect van Microsoft gebruikt ook infrarood om lichamen te scannen.

Tegelijkertijd heeft Apple een ander patent geactualiseerd, waarin wordt beschreven hoe de iPhone infraroodsignalen kan gebruiken in specifieke situaties. Door infraroodlampen op bepaalde locaties te hangen kan de iPhone specifieke informatie tonen of functies deactiveren. Hangt er in een museum bijvoorbeeld zo’n lamp, dan krijg je informatie over de betreffende ruimte te zien. Bij concerten kan de camera-app van de iPhone worden uitgeschakeld. Handig, al heeft Apple inmiddels een andere technologie met vergelijbare resultaten geïntroduceerd in de vorm van iBeacons.

PrimeSense

Apple dient geregeld patenten in bij het Amerikaanse patentbureau waar vervolgens we vervolgens weinig meer over horen. Dat maakt het zo interessant dat Apple het betreffende patent meermaals heeft bijgewerkt, al is dat niet compleet ongehoord: eerder vandaag bleek dat Apple’s patent op een randloze iPhone ook weer is aangepast.

PrimeSense

Er is echter nog een reden om Apple’s 3D-bewegingsbesturing strak in de gaten te houden. Sinds de overname van PrimeSense in 2013, heeft Apple een bedrijf in handen dat precies deze technologie in het verleden heeft gemaakt. Een grote partij: PrimeSense was verantwoordelijk voor de hierboven genoemde Kinect. Apple had voor deze overname al ideeën voor een 3D-sensor, die wellicht hebben meegespeeld bij de overname.

3D-sensoren iPhone 6s

We zien tegelijk geruchten voorbijkomen over een speciale druksensor voor de iPhone 6s. Door harder op het scherm te drukken zou je ‘dieper’ in een app kunnen navigeren. Hoewel dat anders werkt dan de bewegingsbesturing die we hierboven beschreven, is er wel een trend binnen Apple te bespeuren. Er wordt waarschijnlijk druk nagedacht over interfaces in drie dimensies, die je op heel andere manieren bedient dan je nu gewend bent.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 12 februari 2015, 23:28
Categorie Achtergrond
Onderwerpen 3d, patent, primesense

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.