Analist: Apple verkoopt 45 miljoen iPhones in 2009, goedkope modellen

Gene Munster van investeringsbank Piper Jaffray voorspelt dat Apple in 2009 maar liefst 45 miljoen iPhones kan verkopen, dankzij het komende 3G-model en een goedkopere productfamilie waarvan het eerstvolgende model tussen de 200 en 300 dollar kost.

iPhone 45 miljoen stuks in 2009Investeringsbank Piper Jaffray heeft een opmerkelijke voorspelling over de iPhone. Volgens deze bank gaat Apple de iPhone-lijn uitbreiden met meerdere toestellen waardoor het totaal verkochte iPhones volgend jaar tot 45 miljoen stuks kan oplopen. Analist Gene Munster, die we vaker op deze website zagen opduiken met voorspellingen, heeft een vier pagina’s tellend rapport geschreven waarin hij de toekomstige ontwikkeling van de ‘iPhone-familie’ probeert te voorspellen aan Apple-aandeelhouders. Aan de hand van het rapport moeten klanten van Piper Jaffary hun beleggingsaanpak kunnen bepalen. Ze moeten er onder andere rekening mee houden dat Apple binnenkort nieuwe markten gaat betreden, zoals China, waar exclusieve contracten met één mobiele operators misschien niet werken.


Munster geeft toe dat zijn voorspelling van 45 miljoen iPhones in 2009 nogal agressief is, maar hij baseert zich daarbij op meerdere factoren. Munster verwacht dat Apple een 3G iPhone met meer functies introduceert binnen 3 tot 6 maanden. Hij verwacht ook dat Apple een bredere iPhone-productlijn uitbrengt vanaf januari 2009, waarbij ook goedkopere modellen zullen verschijnen.

Piper Jaffray verwacht het 3G-model in juni, gevolgd door een belangrijker introductie volgend jaar: een betaalbare iPhone die tussen $200 en $300 gaat kosten. De gemiddelde verkoopprijs van de iPhone zakt daarmee van $489 in 2007 naar $365 in 2008 en vervolgens naar $314 in 2009. Hoe Munster deze cijfers tot op de dollar nauwkeurig kan berekenen, is een raadsel. Het patroon komt wel overeen met die van de iPod-familie: een langzaam maar zekere diversificatie zorgt ervoor dat bij elke nieuwe versie de iPod gemiddeld iets goedkoper wordt. Een 1-op-1-vergelijking is het echter niet: de groeicurve van de iPhone is significant stijler dan die van de iPod. Munster denkt dat de iPhone twee tot drie jaar vooroploopt op de iPod, wat het historische groeipatroon betreft.

Door de internationale plannen met de iPhone kan de markt volgens Munster de komende twee jaar elk jaar verdubbelen.

Via: ZDnet en Apple Insider.

Reacties: 7 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.