Google helpt adverteerders met omzeilen beveiliging in iOS 9-apps

Google helpt adverteerders met het omzeilen van Apple's nieuwe app-beveiliging in iOS 9, waardoor je onbeveiligde advertenties krijgt.

siri-apple-ios-9Apple heeft de beveiliging van apps in iOS 9 verbeterd, waardoor je informatie alleen nog maar via een HTTPS-verbinding kunt verzenden. Je gegevens zijn hierdoor veiliger, maar het brengt ook complicaties met zich mee voor adverteerders. Sommige advertenties gebruiken namelijk geen HTTPS-connectie, waardoor ze niet in iOS 9-apps verschijnen. Google heeft daarom een workaround aangekondigd, waardoor reclamebedrijven Apple’s beveiligingsmaatregelen kunnen vermijden.


Door vijf regels aan code toe te voegen aan een advertentie, verschijnen onbeveiligde reclames alsnog in de veiligere iOS 9-apps. In een blogpost schrijft Google het volgende hierover:

Hoewel Google blijft pleiten voor het gebruik van HTTPS in de gehele industrie, gebeurt dit niet altijd bij derden op reclamenetwerken en binnen speciaal gemaakte code binnen ons systeem. Om advertenties te blijven tonen terwijl ontwikkelaars de overstap maken, hebben we een oplossing voor op korte termijn uitgebracht. Met deze uitzondering wordt een HTTP-verzoek alsnog uitgevoerd en wordt niet-veilige content succesvol geladen.

Goed nieuws voor adverteerders, maar critici zijn minder te spreken over deze oplossing van Google. Het zou impliceren dat Google de veiligheid van gebruikers minder belangrijk vindt dan de belangen van adverteerders. Google zegt echter dat deze oplossing alleen bedoeld is voor extreme gevallen. Adverteerders zouden altijd eerst moeten proberen om reclame goed te beveiligen.

De spanning tussen Apple en adverteerders stijgt. Zo wordt in iOS 9 ook ondersteuning toegevoegd voor adblockers in Safari. In februari bleek dat Apple weigert gebruiksgegevens te delen met adverteerders in iAd.

Reacties: 14 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.