Streetholder-game

Review: Streetholder, verover straten in je eigen buurt

Verover straten in je eigen buurt
Streetholder is een game waarbij je straten gaat veroveren, net als in Monopoly. Maar daarvoor zul je wel zelf de wandelschoenen moeten aantrekken. Hoe leuk is dat?

Als je gewend bent om dagelijks een flink stuk te wandelen, slaat vroeg of laat de verveling toe. Je kent ondertussen elke losliggende stoeptegel en elk paaltje in de buurt. Vandaar dat Pokémon Go voor (stads)wandelaars zoals ik een uitkomst was: lichaamsbeweging terwijl je ondertussen ook nog iets te doen hebt. De Nederlandse game Streetholder speelt daarop in, met een game waarbij je de deur uit moet om straten te veroveren.

Streetholder-game

Streetholder: verover straten in jouw buurt

Het leuke van dergelijke games is dat je het overal kunt spelen. Je hoeft dus niet per se in San Francisco of New York te wonen om er plezier aan te beleven. Je moet de straat op gaan om straten te kopen, te verhandelen en te stelen van anderen. Zo bouw je een imperium op.

Streetholder: straten veroveren in de buurt

Om de game te kunnen spelen meld je je aan met een e-mailadres of met je Google-account. Eén ding moet je je daarbij wel realiseren: je kunt munten verdienen door op bepaalde locaties rond te lopen, dus Streetholder wil altijd je locatie weten. Je kunt daarbij alleen kiezen uit Nooit (maar dan is de game niet speelbaar) of Altijd. Dat is de (privacy-)prijs die je betaalt voor het spelen van dergelijke locatiegebonden games. Door een accountnaam te kiezen die niet naar jouw persoonlijke identiteit te herleiden is (bijvoorbeeld een gekke nickname) kun je voorkomen dat de maker van de app te veel te weten komt over wie je bent en waar je woont.

Streetholder game: een locatie moet minimaal 200m vanaf een andere liggen

Streetholder is qua speelwijze wel met Monopoly te vergelijken. Je moet zoveel mogelijk straten in je bezit krijgen en deze voorzien van gebouwen, zodat je geld verdient. Ondertussen moet je je straat beschermen tegen dieven en zorgen dat je zoveel mogelijk verdient. Dit kun je doen door zelf straten te exploiteren, maar ook door locaties van andere spelers te bezoeken. Net als in Monopoly kun je ook in de gevangenis belanden. Door samen te werken met je vrienden kun je elkaar helpen. Dat was op het moment dat ik de game testte nog wat lastig, want er waren geen vrienden die Streetholder al hadden geïnstalleerd. Ik was dus op mezelf aangewezen en dat betekent: zelf op pad gaan en proberen om je eerste straat te kopen. Die eerste straat kost 200 muntjes, terwijl je bij aanvang van de game al 1000 muntjes krijgt. Je kunt dus meteen losgaan. Tenminste, als je in een buurt zit waar nog weinig wordt gespeeld. In mijn geval was het bijvoorbeeld niet mogelijk om het Rokin te kopen, omdat er op minder dan 200 meter al een straat was geclaimd (Kalverstraat, dohhhh).

Streetholder: in-app aankopen

Een andere manier om muntjes te verdienen is om aan een soort Rad van Fortuin te draaien, waarna je een reclamevideo moet kijken. Dit leverde me 500 muntjes op. Toch leuk meegenomen. Verder kun je je straten vullen met bioscopen, winkels, café’s of een politiebureau zodat je extra inkomsten genereerd. Wil je de Donald Trump in jezelf ontdekken en zou je eigenlijk wel vastgoedmagnaat willen zijn, dan kun je met deze game alvast oefenen. Je hebt ook genoeg mogelijkheden om (echt) geld uit te geven, want je kunt met in-app aankopen virtuele bankbiljetten en muntjes en speciale krachten aanschaffen, bijvoorbeeld de mogelijkheid om op grotere afstand te stelen.

Streetholder: weinig te doen buiten Amsterdam

Streetholder vergt wel iets meer moeite en nadenken dan Pokémon Go, waarmee je mijmerend door de straten kunt lopen terwijl je een simpele taak uitvoert: ballen gooien naar de Pokémon die je tegenkomt. Bij Streetholder is er heel wat minder te doen. In het centrum van Amsterdam is het druk met straten die al door spelers geclaimd zijn, maar zodra je de pont naar Amsterdam-Noord neemt is het armoe troef. Je zou daar heel veel straten kunnen claimen, maar wat is de lol als je de enige speler bent? Voorbij Slotermeer en de Bijlmer houdt het ook al snel op.

7

Streetholder

Streetholder

• Een game waarbij je ook nog lichaamsbeweging krijgt
  • Leuke variant op Monopoly
  • Game ziet professioneel in elkaar

• Buiten Amsterdam is er niet zoveel te doen
  • Trekt batterij sneller leeg, zoals met alle locatiegebonden game
  • Je moet je locatie continu delen, dat moet je willen

Conclusie Streetholder review

Als je van Monopoly houdt en wat meer buitenshuis zou willen wandelen, dan spreekt deze game je waarschijnlijk wel aan. Qua speelwijze is het wel totaal anders dan Pokémon Go, waarbij je regelmatig speciale evenementen hebt en verschillende strategieën kunt volgen (zoveel mogelijk je Pokédex compleet maken, gyms veroveren, badges verzamelen of gewoon lekker vangen). Bij Streetholder is er ook genoeg te beleven: de game is rijkelijk voorzien van mogelijkheden waarop je je kunt richten, waardoor je er niet snel op uitgekeken bent. Wel zou het leuk zijn als er meer spelers meedoen (ook buiten Amsterdam), want dat maakt de game een stuk aantrekkelijker. Monopoly is enorm populair als bordspel, maar of het ook in deze real life wandelvariant aanslaat zal zich nog moeten bewijzen.