Line 'em Up festivalapp

Review: Line ’em Up! is de perfecte app voor muziekfestivals

De perfecte app voor festivals
Line 'em Up is een nieuwe Nederlandse app waarmee je makkelijker een persoonlijke line-up voor een muziekfestival bekijkt. Zo ontdek je ook minder bekende bands.

Het festivalseizoen staat voor de deur en dat betekent voor veel mensen: met vrienden naar muziekfestivals gaan en genieten van goede muziek. De makers van de app Line ’em Up gaan je daarbij helpen. Door te swipen stel je zelf de perfecte line-up samen, die je als een soort poster kunt delen met je vrienden. Zo kun je meteen zien welke acts je vriendengroep kunt zien.

Line 'em Up festivalapp

Line ’em Up voor muziekfestivals

De Line ’em Up-app is hoe dan ook handig om te hebben, want de app geeft je een overzicht van de muziekfestivals voor de komende maanden. Je kunt de app dus ook gebruiken om te kijken of er genoeg leuks op het programma staat. Stel dat je bijvoorbeeld nog twijfelt of je naar Sputnik Springbreak wilt, een wat minder bekend muziekfestival in Duitsland, die je tussen bekende namen als Pinkpop, Amsterdam Open Air, Glastonbury en Roskilde ziet staan. Door te swipen door de bands kun je kijken welke je leuk genoeg vindt om naartoe te gaan. Bij elke band krijg je een muziekfragment te horen, zodat je de stijl alvast kunt beoordelen. Je veegt naar links om af te wijzen en naar rechts om toe te voegen aan je lijstje. In plaats van swipen kun je ook op de knoppen met rood kruis of groen vinkje onderin het scherm drukken.

Haal meer uit muziekfestivals met deze iPhone-apps

Met onze uitgebreide muziekfestival-appgids kom je nooit meer voor verrassingen te staan. Check de apps voor festivalgangers, voorbereiding, weer, onderweg en meer.

Nog niet helemaal eruit? Dan kun je via een link onderin het scherm nog meer fragmenten beluisteren. Door alle acts langs te bladeren krijg je een goede indruk of een festival genoeg te bieden heeft om er naartoe te gaan.

Line 'em Up app review: swipen met bands

Eigenlijk is Line ’em Up ervoor bedoeld als je al besloten hebt om naar een muziekfestival te gaan. De makers van de app schetsen het probleem als volgt:

Je kent het wel: de line-up wordt bekend gemaakt, je checkt alle bekende (en grote) namen en wordt enthousiast. Wellicht beluister je even de festival playlist terwijl je aan het werk of studeren bent. Onbewust hoor je verschillende leuke artiesten voorbij komen, maar de naam onthouden van deze onbekende acts… dat zit er niet in.
Dus tegen de tijd dat je het tijdschema van het festival gaat aanstrepen met jouw must-see’s, is er een grote kans dat je wederom alleen de acts aanstreept die je al zo goed kent. Hierdoor mis je de kans op het live zien van die leuke bandjes die je in de playlist voorbij hoorde komen!

Dominique en zijn vrienden hadden zelf dit probleem en hebben daarom Line ’em Up gemaakt. Je veegt links of rechts, op basis van de muziekfragmenten die je hoort. Heb je alle acts beoordeeld, dan kun je alle tracks nog eens beluisteren en een persoonlijke poster maken, die je deelt met anderen.

Line 'em Up app: meer muziekfragmenten beluisteren

Als je later het tijdschema van het festival checkt, zul je veel meer (onbekende) bands hebben aangestreept, zodat je ook nog eens nieuwe artiesten ontdekt en niet bij Justin Bieber blijft hangen. We hebben het zelf even geprobeerd en het werkt goed. Vooral de muziekfragmenten helpen om je makkelijker een afweging te laten maken. Je kunt vrij snel door de acts bladeren en (als je haast hebt) kun je al binnen 2 minuten een goed lijstje hebben van de bands die je wilt zien.

Wat ontbreekt is de exacte info over het podium en het tijdstip waarop de bands optreden, zodat je zeker weet dat er geen overlap is. Daarvoor zul je de apps van de betreffende festivals moeten doorwerken. Het is niet erg dat die info ontbreekt, want het zou teveel onderhoud vergen als een band afzegt of naar een ander tijdslot wordt verplaatst. Je kunt vanuit de app niet meteen een ticket kopen voor het betreffende festival, iets wat de makers misschien extra inkomsten zou kunnen opleveren. Maar als gebruiker van de app ben je waarschijnlijk slim genoeg om online even op te zoeken waar de tickets te krijgen zijn.

Line 'em Up app review: lijstje met gekozen bands

Elk muziekfestival is te herkennen aan een eigen kleurtje, variërend van roze tot blauwgroen. De app bevat geen menu of zoekfunctie, dus je kunt bijvoorbeeld niet zoeken op welke festivals Afrojack deze zomer speelt. Ook krijg je tussen de acts door een reclame voor een andere app te zien, maar dat gebeurde zo sporadisch dat ik er geen last van had. Wel zou ik iets anders veranderd willen zien: als je een festival al beoordeeld hebt, kun je de complete line-up niet weer opnieuw beluisteren. Je krijgt alleen de fragmenten te zien van de acts die je wilt gaan kijken. Als je later de lijstjes van vrienden naast elkaar legt en ervan overtuigd raakt dat je die éne vergeten act toch ook wilt toevoegen, dan is er geen mogelijkheid om je lijstje nog aan te passen. Misschien zag ik het over het hoofd, maar de enige mogelijkheid lijkt me om de complete lijst weg te gooien en opnieuw te beginnen. Een ander puntje om het gebruik nog iets prettiger te maken, is dat je gekozen muziekfestivals ook de lijst gemarkeerd ziet (met een sterretje of zo), zodat je snel kan zien of twee muziekfestivals niet in hetzelfde weekend plaatsvinden.

8

Line 'em Up

Line 'em Up

• Helpt bij keuzestress rondom muziekfestivals
  • Ook te gebruiken als je twijfelt of een festival genoeg interessante bands heeft
  • Lijstje makkelijk delen met vrienden

• Lijstje achteraf aanpassen niet mogelijk
  • Beter herkennen in de festivallijst welke festivals je wilt bezoeken

Conclusie Line ’em Up review

Line ’em Up laat zien dat er ondanks de 2 miljoen iOS-apps nog best ideeën zijn voor apps die nog niet bestonden en in een behoefte voorzien. Als je naar muziekfestivals gaat is Line ’em Up een perfecte manier om te zorgen dat je niet alleen naar de bekende acts gaat, maar ook de wat minder bekende bands ontdekt. Een dergelijke app was er nog niet. Line ’em Up bevat de meeste Nederlandse festivals, de kleinere festivals vlak over de grens en de grote internationale festivals zoals Roskilde en Pukkelpop. Dankzij de muziekfragmenten kun je snel een selectie maken van je favoriete bands – al zouden we willen dat je de lijst achteraf wat makkelijker kunt bewerken.