Schadeformulier-app

Vergelijkende review: Schadeformulier-app en Mobielschademelden, welke app bevalt het best?

Met de apps Schadeformulier-app en Mobielschademelden kun je vanaf vandaag je autoschade melden via een app. Ze vervangen het papieren Europese schadeformulier. Maar welke van de twee is de beste? Lees onze vergelijking!
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

Ontwikkelingen kunnen snel gaan: het ene moment moet je je schade na een aanrijding nog op een papieren formulier invullen. Een dag later zijn er maar liefst twéé apps die het papieren Europese Schadeformulier willen vervangen. Wij testten ze allebei, zodat jij weet welke je moet hebben.

Schadeformulier-app

Update 30 maart 2016: Naar aanleiding van deze vergelijkende review hebben beide ontwikkelaars aangegeven dat ze verbeteringen in hun apps zullen aanbrengen. Het gaat daarbij met name om het duidelijker maken van de privacyvoorwaarden. Omdat de app Mobielschademelden meer activiteiten automatisch kan uitvoeren dan aanvankelijk duidelijk werd bij gebruik van de app hebben we een apart tussenkopje ‘Gegevensinvoer’ toegevoegd. Daardoor valt de conclusie positiever voor Mobielschademelden uit, dan aanvankelijk.

Wat was er mis met het papieren schadeformulier?

Het Europese Schadeformulier is een erfenis uit de vorige eeuw. Op een veel te krap formulier moet je met verkleumde vingers je contactgegevens invullen. Met als gevolg dat de krabbels die je op het formulier hebt gemaakt vrijwel onleesbaar zijn op de doordruk. Verzekeraars krijgen daardoor slecht leesbare en onvolledig ingevulde formulieren toegestuurd, waardoor de afwikkeling langer duurt dan nodig is. Tegenwoordig heeft iedereen een smartphone op zak en is het makkelijker dan ooit om alles digitaal in te vullen. Bovendien is het makkelijker dan ooit om een foto- en videoverslagje te maken als je een aanrijding met de auto hebt. Per jaar worden er in Nederland zo’n 1 miljoen papieren schadeformulieren ingevuld, dus door dit proces te automatiseren valt er veel winst te behalen.

Je zou kunnen redeneren dat niet iedereen in Nederland een smartphone heeft en dat je niet overal goed mobiel bereik hebt. Maar inmiddels heeft 80% van de Nederlanders een smartphone en die doet het meestal wel. Dat valt niet te zeggen van de afgekauwde balpen die jarenlang in de auto heeft gelegen.

Achtergrond van beide apps

De Schadeformulier-app is een initiatief van mobile agency aFrogleap en E-Polis, een onafhankelijke tussenpersoon gespecialiseerd in bromfietsverzekeringen. Het idee voor de app is ontstaan omdat er vaak onleesbare formulieren worden ingeleverd. Het verwerken van een schadeclaim kost een verzekeraar zo’n 20 minuten, aldus de makers van deze app. De Schadeformulier-app moet dit proces efficiënter maken. De app genereert na invullen van alle gegevens een officieel Europees schadeformulier, dat overal wordt geaccepteerd.

Mobielschademelden doet zich voor als de ‘officiële’ app en daar valt iets voor te zeggen: deze app is een initiatief van het Verbond van Verzekeraars, de politie en verkeerskundig ict-bureau VIA. Ook zij constateerden dat het invullen van een papieren formulier vaak onhandig is en onleesbare teksten oplevert. Het maken van een tekening is ook niet meer nodig, omdat je in de app foto’s kunt uploaden. Qua functies zijn beide apps dus grotendeels hetzelfde. Mobielschademelden onderstreept het officiële karakter nog eens door in de app logootjes te melden van de ANWB, Veilig Verkeer Nederland, Fietsersbond, Rijkswaterstaat, Vereniging van Nederlandse Gemeenten, Interprovinciaal Overleg “en meer dan 130 verzekeraars en leasemaatschappijen”.

Deze app bestaat al sinds 2011, werd daarna een tijdje verwaarloosd maar is nu in vernieuwde vorm weer beschikbaar – mét de steun van allerlei instanties. Op dit punt lijkt Mobielschademelden een streepje voor te hebben.

Winnaar: Mobielschademelden, deze app heeft veel meer partijen achter zich, die de app flink bij hun achterban zullen gaan pushen.

Mobielschademelden: zijmenu Mobielschademelden: foto's en getuigen invoeren

Ingebruikname van de apps

In beide apps is het de bedoeling dat je vooraf al allerlei gegevens invult. Bij Mobielschademelden krijg je meteen de vraag of je je locatie wilt delen, terwijl je de app gebruikt. Dit is bedoeld om je locatie te kunnen doorsturen bij een ongeval, maar de makers van de app hadden natuurlijk ook pas om toestemming kunnen vragen op het moment dat je daadwerkelijk een melding doet. De meeste mensen zullen (hopelijk) de app nooit nodig hebben, dus het is helemaal niet nodig om al meteen je locatie te delen.

In de Mobielschademelden-app kun je een proefmelding doen, om te kijken hoe het werkt. Een groene balk ‘Direct melden’ biedt je de mogelijkheid om je eerste melding te doen. Wat we niet zagen was de mogelijkheid om alvast je profielgegevens in te vullen. Wel zo handig om dat nu alvast thuis te doen, in plaats van straks, als je kleumend langs de weg staat.

Update 30 maart: de makers van de Mobielschademelden-app hebben aangegeven dat het vooraf invullen van persoons- en voertuiggegevens al kan plaatsvinden bij het maken van de proefmelding. Ze zullen dit in de toekomst duidelijker melden aan de gebruikers.

In de Schadeformulier-app is alles wat logischer ingedeeld. Op het eerste tabblad vul je je profiel in en op het tweede tabblad doe je de melding. Vul bijvoorbeeld je kenteken, polisnummer, rijbewijsnummer en andere nuttige informatie in en druk op Opslaan. Bij een aanrijding hoef je niet meer alles eerst op te zoeken.

Op dit punt is de Schadeformulier-app een stuk prettiger in gebruik.

Winnaar: Schadeformulier-app, deze geeft je de mogelijkheid om vooraf al allerlei zaken in te vullen.

Schadeformulier-app: schade melden Schadeformulier-app: toedracht invoeren

Gebruik van de apps

Bij Mobielschademelden bestaat het proces uit 9 stappen. Je maakt foto’s van de schade en noteert gegevens van getuigen, selecteert de gebruikte voertuigen en het soort ongeval, vult de gegevens van de bestuurders in en geeft schade en eventueel letsel aan. Vervolgens beschrijf je de ongevalsschade en geef je met GPS aan waar het ongeval heeft plaatsgevonden. Na akkoord bevestig je de schademelding met een sms-code van de andere partij. Deze partij krijgt de melding met sms-code toegestuurd. Thuis kun je de melding nog verder aanvullen en indien gewenst (meer) foto’s toevoegen.

In de Mobielschademelden-app moet je de schermen in een vaste volgorde invullen. Je kunt pas verder als je alle verplichte gegevens op het scherm hebt ingevuld. Bij de Schadeformulier-app hoeft dat niet. Hier krijg je één pagina met items te zien, die je in een zelf te kiezen volgorde kunt invullen. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met foto’s of het noteren van getuigen en gewonden, maar je kunt ook eerst de locatie invullen. Je bent trouwens niet verplicht om alles in te vullen. Een rood tekstje ‘Actie vereist’ waarschuwt je welke onderdelen je nog niet hebt ingevuld. Als je vindt dat je genoeg hebt ingetikt druk je op Afronden en verstuur je het formulier per e-mail. Eventuele resterende info kun je daarna nog handmatig toevoegen.

Deze werkwijze van de Schadeformulier-app vinden we handiger. Bij het doen van een proefmelding moesten we bij Mobielschademelden wel heel veel schermen doorwerken. Er moet wel een ingewikkelde boomstructuur schuilgaan achter deze app en de navigatie is ook niet altijd even logisch. Je weet niet goed waar je in het proces terecht bent gekomen en hoe je weer terug moet naar de hoofdstructuur van het formulier.

Winnaar: Schadeformulier, omdat deze app vanuit het oogpunt van de gebruikers lijkt te zijn ontworpen. De Mobielschademelden-app denkt vanuit het proces van schademelden.

Gegevensinvoer van de apps

Update 30 maart: dit item is later toegevoegd aan de vergelijking

Door de samenwerking met verzekeraars heeft de app van Mobielschademelden een aantal extra functies, die je niet vindt in de Schadeformulier-app. Bij een tweezijdige aanrijding worden beide verzekeraars direct op te hoogte gebracht. De afhandeling kan daarmee direct beginnen, waardoor je niet meer afhankelijk bent van de andere partij, die de melding moet opsturen naar zijn eigen verzekeraar.

Ook worden in Mobielschademelden de verzekerings- en voertuiggegevens direct opgehaald uit het RDW. Dat scheelt invoer en zorgt ervoor dat de informatie beter klopt. Polisnummers hoef je niet in te vullen, omdat de verzekeraar deze al weet. Nog een ander punt is dat de Mobielschademelden-app werkt met een sms-code, waarbij je al meteen akkoord van de tegenpartij hebt en niet meer om een handtekening hoeft te vragen.

Verder is het zo dat Mobielschademelden ook op Android beschikbaar is, waardoor deze app door een grotere groep automobilisten te gebruiken is.

Winnaar: Mobielschademelden, omdat deze app de gegevens meteen doorstuurt en aanvullende gegevens ophaalt, zonder dat je ze handmatig hoeft in te voeren.

Privacyvoorwaarden van de apps

Hierboven hebben we van Mobielschademelden al genoemd dat de app meteen je locatie wil weten, ook op momenten dat je (nog) geen schadegeval te melden hebt. Bij de Schadeformulier-app hoeft dat niet; je kunt de app gewoon gebruiken en geeft pas toestemming voor je locatie op het moment dat je het schadeformulier invult. Die aanpak bevalt ons beter. Ook heeft de Schadeformulier-app duidelijke privacyvoorwaarden in de app, die je kunt bereiken via de menu-optie Over de app > Privacy Policy. Helaas worden we daar niet veel wijzer van, want de tekst bestaat uit holle frasen die zo breed zijn geformuleerd dat ze eigenlijk van alles mogen doen. Wat ons in ieder geval wel opviel, is dat de gegevens worden verwerkt op servers die in de VS staan (ai!) en dat de privacyverklaring aan allerlei Europese richtlijnen voldoet. Maar in welke mate en met wie de makers jouw data delen is niet zo makkelijk af te lezen.

Helaas is het bij Mobielschademelden niet veel beter gesteld. In de tutorial van deze app staat dat de gegevens die je invult worden gebruikt om de verkeersveiligheid te bevorderen. Blijkbaar analyseren ze de ongevalsgegevens om te kijken waar veel schades zijn. Persoonsgegevens en kentekens ‘worden niet ter beschikking gesteld’, zo belooft de app. Maar omdat er meerdere partijen eraan meewerken en tientallen organisaties deze app steunen en/of erbij betrokken zijn, is het niet zo duidelijk waar de scheidslijn tussen de direct betrokkenen en externe partijen ligt. Het is onduidelijk wat er met ‘ter beschikking stellen’ wordt bedoeld. Aan wie?

Volgens woordvoerder Rudi Buis van het Verbond van Verzekeraars worden de gegevens geanalyseerd door een verkeerskundig ict-bureau (dat zal dezelfde zijn die de app heeft meehelpen ontwikkelen, namelijk VIA). “De privacy is daarbij wel gewaarborgd”, aldus Buis. “We registreren het type voertuig, niet de bestuurders.” Over het analyseren van de gegevens zegt Buis: “We willen graag weten waar auto’s vaak uit de bocht vliegen, waar fietsers regelmatig tegen paaltjes aanrijden of welke kruisingen gevaarlijk zijn.”

In de app zelf konden we geen privacyvoorwaarden vinden en ook niet op de website van Seps.nl (Stichting Efficiënte Processen Schadeverzekeraars) die in de App Store als ontwikkelaar wordt genoemd. Wel vonden we in een FAQ de vraag:

Hoe wordt omgegaan met mijn privacy?
Uw informatie komt bij de verzekeraar of leasemaatschappij terecht. Aan verkeersveiligheidsinstanties wordt geen persoonlijke informatie of een kenteken kenbaar gemaakt.

Eigenlijk staat daar dus dat de informatie wel wordt gedeeld met instanties, maar niet je persoonlijke info en kenteken. Bij beide apps had de informatie wel iets duidelijker kunnen zijn. Krijg ik reclames van schadeherstellers en autobedrijven als ik mijn auto de prak rijd, of is de app puur bedoeld om het verwerken van formulieren efficiënter te maken? Dat officiële instanties daar lang niet altijd netjes mee omgaan, weten mensen die bij de KvK staan ingeschreven. Je wilde geen reclame in de bus, maar je krijgt het toch.

Winnaar: Geen, we vinden bij beide apps de voorwaarden niet duidelijk.

Conclusie Schadeformulier

We hebben in deze vergelijkende review twee apps besproken die het Europese schadeformulier willen vervangen. De Schadeformulier wint op 2 van de 5 punten die we hebben besproken, omdat deze het makkelijkst in gebruik is en je de mogelijkheid geeft om data alvast vooraf in te voeren. De app lijkt ook iets meer ontworpen vanuit het oogpunt van de gebruiker en geeft je meer opties om in vrije volgorde door de vragen heen te gaan. Mobielschademelden wint ook op 2 van de 5 andere punten, omdat deze app gesteund wordt door meer instanties, veel informatie automatisch ophaalt en de melding meteen doorstuurt naar de verzekeraars. Beide apps bevatten grotendeels dezelfde functies, dus je bent vrij om te kiezen welke jou het meest aanspreekt.

Revisiegeschiedenis:

  • 2016 - 30 maart: Beide ontwikkelaars hebben aangegeven om de verbeterpunten te zullen meenemen in een volgende release. Het onderdeel 'Gegevensinvoer' is toegevoegd aan deze review, omdat de app Mobielschademelden meer informatie automatisch ophaalt, dan aanvankelijk gedacht.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 30 maart 2016, 14:41
Categorieën Navigatie, Nederlandse apps, Reizen
Onderwerpen auto, schade
Software iOS 9

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.