Pocket-Mortys-icon

Review: Pocket Mortys is Pokémon op je iPhone, maar dan anders

Pocket Mortys, de iOS-game gebaseerd op de Rick and Morty cartoonserie, is vanaf nu beschikbaar. Het spel haalt duidelijk zijn inspiratie bij de Pokémon-games, maar heeft gelukkig ook een eigen gezicht. In onze review lees je er alles over.
Lars Paymans - · Laatst bijgewerkt:

Pocket-Mortys-icon

Nintendo zet sinds kort pas zijn eerste stapjes in de wereld van mobiele games, dus een officiële Pokémongame zal nog wel even op zich laten wachten. Gelukkig maar dat Rick and Morty, een populaire cartoonserie van Adult Swim, zijn eigen iOS-game heeft gekregen die wel erg veel overeenkomsten vertoont met Pokémon. Is Pocket Mortys (link) meer dan een goedkope kopie?

Als je niet bekend bent met Rick and Morty, dan is een korte introductie wel op zijn plaats. De tekenfilmserie van Adult Swim heeft een kindvriendelijk uiterlijk, maar bevat de nodige volwassen humor. Niet zo gek dus dat de serie in een mum van tijd uitgroeide tot een internethit. Daarom was het slechts een kwestie van tijd tot een Rick and Morty-game in de App Store verscheen.

Pocket-Mortys

Pocket Mortys, ook voor Pokémonfans

Fans van Pokémon zullen het concept van Pocket Mortys vast en zeker bekend voorkomen: je ontdekt een mysterieuze en kleurrijke wereld, terwijl je zoveel mogelijk verschillende wezens probeert te vangen en deze voor je te laten vechten. Na ieder gewonnen gevecht worden je wezentjes sterker en ontgrendel je nieuwe vaardigheden. Aan het einde van ieder gebied wacht een eindbaas op je die je een badge geeft als trofee.

Pokémon Shuffle Mobile vanaf nu gratis beschikbaar

Je favoriete Pokémon door elkaar schudden is nu ook mogelijk voor Europese en Amerikaanse iOS-gebruikers.

Deze omschrijving zou je één op één kunnen gebruiken om Pokémon te omschrijven, al vervangt Pocket Mortys de zakmonsters met Mortys: tientallen variaties op de klungelige hoofdpersoon uit de cartoonserie. Mortys die je in het wild tegenkomt kun je vangen met een hersenspoel-chip, die pas echt goed werkt als je het arme ventje verzwakt hebt met wat rake klappen.

Naast het ontdekken van de spelwereld breng je een groot gedeelde van Pocket Mortys door in het vechtscherm. Hier strijdt jouw Morty tegen die van iemand anders. Om beurten kies je een aanval uit, of gebruik je een voorwerp om je gehavende figuurtje bijvoorbeeld te genezen. Tijdens deze gevechten hanteert Pocket Mortys letterlijk een Steen, Papier, Schaar-principe waar je rekening mee zult moeten houden. Een Steen-type Morty is namelijk veel sterker tegen een Schaar-Morty.

Pocket-Mortys

De Rick and Morty-humor is overal

Wat Pocket Mortys verheft boven een goedkope Pokémon-kloon is de manier waarop de cartoonserie in alle onderdelen van de game verwerkt zit. De dialogen tussen de personages zijn grappig, het verhaal is enorm ver gezocht en het cartooneske stijltje lijkt rechtstreeks uit de tekenfilm gestapt te zijn. Zelfs over de knoppen en menu’s op het scherm is nagedacht, en wat subtiele 3D-animaties zorgen ervoor dat de spelwereld meer tot leven komt dan bijvoorbeeld op een oude Game Boy.

Pocket Mortys is gratis te downloaden en te spelen, maar er zijn wel microtransacties aanwezig die gelukkig niet aan je opgedrongen worden. Door wat euro’s uit te geven kun je nieuwe voorwerpen kopen waardoor je avontuur ongetwijfeld wat gemakkelijker wordt, maar als je bereid bent om meer tijd in het spel te steken, kun je Pocket Mortys ook spelen zonder je portemonnee te trekken.

De vraag is alleen of de turn based-gevechten en de humor lang genoeg leuk blijven om de eindstreep van Pocket Mortys te halen. De eerste tien minuten kom je namelijk constant nieuwe dingen tegen, maar na een tijdje heeft de game duidelijk al zijn trucjes een keer getoond. Het zal er dan echt vanaf hangen of het verzamelen en levelen van je Mortys verslavend genoeg is.

Pocket-Mortys

Conclusie Pocket Mortys review

Pocket Mortys is ongetwijfeld een stuk leuker om te spelen als je bekend bent met de serie, maar ook als je op zoek bent naar een vermakelijke game op je iPhone of iPad is Pocket Mortys het proberen waard. Niet alleen omdat het spel gratis is, maar vooral omdat het gewoon goed in elkaar zit. Het gevechtsysteem is precies complex en uitgebreid genoeg, de kleurrijke wereld en personages spatten van je scherm af, en de in-app aankopen zijn volledig optioneel. Houd er alleen wel rekening mee dat Pocket Mortys de batterij van je iPhone in rap tempo leeg slurpt, al zegt dat misschien ook iets over de lol die we hadden tijdens het spelen van dit spel.

• Grafische stijl past perfect bij cartoonserie
  • Pokémon-achtige gameplay is verslavend en complex genoeg
  • In-app aankopen zijn echt optioneel