flic-icoon-groot

Flic voor iPhone helpt je camerarol opruimen

Flic is een nieuwe iPhone-app waarmee je moeiteloos de camerarol opruimt met vingerbewegingen. Elke maand waarschuwt Flic dat je foto's moet weggooien.

flic-icoon-grootIk maak heel wat foto’s met de iPhone-camera maar vergeet wel eens om al die foto’s weer op te ruimen. Tien foto’s van hetzelfde object, zodat er altijd eentje bij zit die goed is. Maakt immers niet uit, ‘t is digitaal. Maar net als vroeger bij de schoenendozen met foto’s die je nog moest inplakken in een fotoalbum, schiet het opruimen van je digitale camerarol er ook wel eens bij in. Flic voor iPhone is een nieuwe app, die je gaat helpen om de boel op te ruimen. Met vingerbewegingen blader je supersnel door de camerarol en gooi je alle foto’s weg die je niet langer wilt bewaren.

Foto’s opruimen

In de periode dat iOS 8 uitkwam zijn veel mensen bezig geweest met het opruimen van hun camerarol. Je zult dan wel gemerkt hebben dat het verwijderen van foto’s op de iPhone niet zo makkelijk is om te doen: je kunt per stuk weggooien of je kunt vanuit de miniatuurweergave meerdere foto’s tegelijk weggooien. Maar beide zijn niet ideaal: de eerste methode is te tijdrovend, de tweede methode dwingt je om keuzes te maken op basis van miniatuurfoto’s. Je kunt daarmee niet goed kan zien of de foto gelukt is.

De oplossing: Flic

Flic is momenteel ter introductie voor half geld verkrijgbaar. Eind oktober gaat de prijs omhoog naar €1,79. De naam verwijst naar de vingerbeweging (‘flick’) die je uitvoert om een foto te bewaren of weg te gooien. Je veegt naar rechts om te bewaren en naar links om te wissen. Die veegbeweging ken je al van de datingapp Tinder, dus je hebt het zo in de vingers. Maak je een fout, dan is er niets aan de hand want Flic heeft een prullenbak waarmee je elke weggooi-actie kunt terugdraaien. Linksboven staat de prullenbak met daarop een cijfer, dat aangeeft hoeveel foto’s je al hebt weggegooid.

flic-foto-weggooien flic-foto-bewaren

Na het installeren van de app (en eventueel toestemming geven voor pushberichten) ga je beginnen. Flic wil uiteraard toestemming tot je foto’s. Vervolgens krijg je vierkante versies van alle foto’s te zien. Dat kan soms wat lastig zijn. Ik heb bijvoorbeeld veel screenshots van apps in mijn camerarol staan en een vierkante uitsnede maakt niet altijd meteen duidelijk om welke app het gaat.

(Ja, ik weet dat de camerarol in iOS 8 niet meer bestaat, maar ik noem de fotocollectie toch nog maar even zo. Er zijn namelijk aanwijzingen in iOS 8.0.2 dat de camerarol binnenkort terugkomt.)

flic animatie

Volgens de makers is Flic de eerste onafhankelijke app die gebruik maakt van de extra vrijheid die ontwikkelaars in iOS 8 krijgen. Voor het eerst is het mogelijk om via apps van derden je fotocollectie te beheren en foto’s weg te gooien uit de camerarol. Ook krijg je in Flic de mogelijkheid om foto’s uit de Fotostream van iCloud weg te gooien.

Flic: elke maand foto’s opruimen

Je krijgt maandelijks een herinnering om te gaan opruimen, zodat de berg foto’s niet boven je hoofd groeit. Om je nog eens extra te motiveren krijg je te zien hoeveel opslagruimte er vrij komt door het weggooien van de foto’s. Voordat de foto’s definitief verloren gaan moet je nog wel een keer toestemming geven.

Conclusie Flic

Flic biedt redding voor mensen die laks zijn met het opruimen van de camerarol: deze app maakt het weggooien van foto’s supereenvoudig, ook al krijg je niet de volledige schermvullende foto te zien. Die maandelijkse herinnering is erg handig, want het levert bij mij zo’n tweehonderd foto’s op en dat is behapbaarder dan de drieduizend foto’s die ik laatst heb opgeruimd omdat ik extra ruimte nodig had om iOS 8 te installeren. Dubbele foto’s, screenshots die ik niet meer nodig heb en selfies waar ik liever niet aan herinnerd wil worden: je veegt ze moeiteloos weg.

• Effectief lelijke foto's verwijderen
  • Maandelijkse herinnering

• Foto's moeten alsnog écht verwijderd worden in foto-app