Fiete Wintersports.

Review: Met Fiete Wintersports beleven kinderen zelf de Olympische Winterspelen

Olympische Winterspelen voor kinderen
Met Fiete Wintersports hebben kinderen hun eigen sportgame. De game bevat in totaal 14 sporten die je ook op de Olympische Winterspelen terugvindt, zoals rodelen en snowboarden. Is de game de moeite waard?

Je kunt de Olympische Winterspelen 2018 volgen op je iPhone of iPad, maar je kunt ook zelf de sporten naspelen. Fiete Wintersports is een game die geschikt is voor kinderen. Zijn je kinderen dus helemaal into het snowboarden, skiën of schaatsen, dan kunnen zij met Fiete Wintersports zelf aan de slag. Door de cartoony stijl is de game namelijk uitermate geschikt voor kinderen vanaf 4 jaar, hoewel de moeilijkheidsgraad best hoog ligt.

Fiete Wintersports: leuke kindergame voor Olympische Spelen

Fiete ken je wellicht van de andere kindergames van dezelfde maker. Je kon eerder al sportspelletjes spelen of leren rekenen met Fiete, een zeeman die verstand heeft van elke discipline. Het personage is vergelijkbaar met Dr. Panda, een soortgelijke serie apps voor kinderen. Fiete Wintersports is het nieuwste deel en laat kinderen ook zelf enkele sporten van de Olympische Winterspelen ervaren.

In totaal bevat Fiete Wintersports 14 spelletjes. De meeste van deze spelletjes duren slechts een paar minuten, maar zijn wel leuk om meermaals te spelen. Twee sporten in de app zijn gratis te spelen, de rest moet je aanschaffen met een in-app aankoop.

De eerste gratis sport is rodelen, waarbij je zo snel mogelijk in je uppie van een baan af moet glijden. Je bekijkt het spel van bovenaf en je speelt het door over het scherm te vegen. Bij deze eerste sport valt wel meteen de moeilijkheidsgraad op. Het is ons bijvoorbeeld nog niet gelukt om de nummer 1-positie te behalen, omdat we niet goed in het midden van de baan bleven en te vaak tegen de zijkanten aan botsten.

Een andere sport die je gratis kunt spelen, is ski-cross. Ook hier is het belangrijk dat je een zo snel mogelijke tijd neerzet. Je speelt dit spelletje vanaf een zijaanzicht en tikt op het scherm om op tijd te springen en zo snel mogelijk van de helling te gaan. Je maakt behoorlijk grote sprongen, maar dat maakt het voor kinderen alleen maar leuker. Door de eenvoud is deze sport meer geschikt voor kinderen van jonge leeftijd dan het rodelen.

Als je ook de andere sporten wil spelen, dan kun je twee pakketten los kopen voor elk €2,99. Verstandiger is echter om maar meteen voor €3,99 de volledige versie te nemen, omdat je daarmee meteen de volledige game vrijspeelt.

Bij bijna elke sport wordt weer iets anders van de spelers gevraagd. Bij het kunstschaatsen moet je bijvoorbeeld zo nauwkeurig mogelijk een figuurtje op het scherm tekenen, zodat het personage een mooie pirouette of sprong uitvoert. Bij het korte afstandsschaatsen moet je zo vaak mogelijk op het scherm tikken. Welke sport je ook kiest, de benodigde handelingen zijn voor kinderen eigenlijk altijd prima te doen. De biatlon is onze persoonlijke favoriet, omdat deze minigame het meest gevarieerd is met het schieten en langlaufen.

Fiete Wintersports met biatlon.

Vrij van teksten en reclames
Het leuke aan Fiete Wintersports is dat de game vrijwel geheel vrij is van teksten. De enige tekst die je tijdens het spelen ziet, is de naam van de desbetreffende sport. De game is wat dat betreft dus prima geschikt voor de jongere speler, zelfs als deze nog niet kan lezen. Ook de grappige en kleurrijke grafische stijl zal kinderen aanspreken. De game is geheel advertentievrij, zodat kinderen niet per ongeluk op een vervelende advertentie tikken en naar de webbrowser gaan. Ook de puntentelling is zo simpel mogelijk gehouden. Je vindt dus geen ingewikkelde ranglijsten of online opties waarmee je het opneemt tegen andere spelers. Behalve voor kinderen, is Fiete Wintersports ook best leuk voor volwassenen. Je moet er niet te hooggespannen verwachtingen van hebben, maar het speelt best aardig weg.

8

Fiete Wintersports

Fiete Wintersports

0.00, met in-app aankoop

• Veertien leuke sporten

• Sommige spelletjes wat pittig voor kinderen

Conclusie Fiete Wintersports review

Fiete Wintersports is een leuk sportspelletje waarmee kinderen zelf kennis kunnen maken met de Olympische Winterspelen. De makers hebben de leukste sporten uitgekozen en geschikt gemaakt voor de jongere spelers, al zijn sommige sporten soms wel wat pittig. De eerste twee sporten zijn gratis te spelen, zodat je er zelf achter komt of je kinderen er plezier aan beleven. Door de kleurrijke presentatie en tekst- en advertentievrije opzet kun je je iPhone zonder zorgen aan je kind geven.