App Review: Beats maken met TriqTraq jam sequencer op de iPhone

Review van TriqTraq, een sequencer waarmee je elektronische muziek kunt maken op je iPhone. De app bevat vier drummachines en twee effecten, namelijk filter en delay. In de app maak je een beat met verschillende patronen.

TriqTraqDJ-apps zijn er ondertussen al in overvloed in de App Store. Ook aan apps om zelf muziek mee te maken is geen gebrek. De nieuwe app TriqTraq dient als een sequencer en combineert in feite 4 drummachines in één app. De app wordt met de minuut dat je ‘m gebruikt indrukwekkender en vooral leuker. Zo heb je binnen een paar seconden een beat gemaakt, die je vervolgens helemaal naar eigen wens kan gaan aanpassen. TriqTraq zit bomvol met samples en effecten die je uren kunnen bezighouden.

Een beat maken

Als je de app voor het eerst opstart zie je 4 gekleurde bollen, met in het centrale gedeelte van de app 8 pads. Ieder van deze bollen stelt een aparte drummachine voor, elke pad een bepaald geluid. In deze app kun je een beat maken die bestaat uit verschillende patronen. Ieder patroon bestaat uit 4 maten van 4 tellen per maat. Deze patronen kun je vullen met klanken uit de vier verschillende kanalen. Omdat de app als sequencer dient, zal deze altijd een vast ritme houden. De noten die je speelt kun je opslaan en zullen op dezelfde manier, in hetzelfde ritme, worden afgespeeld. Dit kan op twee manieren. Bij de eerste manier kun je meespelen terwijl het ritme loopt en worden de noten op deze manier opgeslagen. Bij de tweede manier kun je per tel aangeven welke noot je er wilt hebben staan. Zo teken je als het ware het stuk uit. Als je het vervolgens afspeelt hoor je hoe de noten samen klinken.

Heb je een patroon klaar, dan kun je aan een volgend patroon beginnen. Het is mogelijk om aan één patroon te blijven werken en deze constant live aan te passen, maar je kunt ook een nummer maken dat je opbouwt door middel van opeenvolgende patronen. Mocht je op deze manier een heel nummer gemaakt hebben, dan kun je het helaas (nog) niet exporteren.

Effecten, looprange & pitch

De app bevat twee effecten, namelijk filter en delay. Deze twee maken de app erg leuk om mee te spelen, maar meer effecten waren geen overbodige luxe geweest. Ook hier kun je per tel individueel de effecten aanpassen, maar kun je ook aanpassingen doen terwijl de muziek speelt. Het mooie is dat je dit ook voor verschillende kanalen tegelijk kunt doen. Hierdoor lopen de effecten gelijk. Hetzelfde geldt voor de pitch. Deze is al spelend, maar ook individueel aan te passen. Het enige verschil is dat je hier ook gebruik kan maken van een klein keyboard om een akkoord te selecteren. De noten zullen dan in dit akkoord worden afgespeeld. In het looprange-scherm kun je per kanaal een stuk van een patroon loopen en dit stuk eventueel versnellen of vertragen.

In het onderstaande filmpje is te zien hoe je snel een beat in elkaar zet en op verschillende manieren kan manipuleren.

Samples

In de app vind je zoals gezegd vier kanalen, die een soort drummachines bevatten, met 8 pads per kanaal. Standaard staan hier 4 verschillende sample kits ingeladen. Dit zijn echter niet de enige 4 kits die aanwezig zijn in de app. Ga je in het menu naar Sample Manager, dan kun je nog tientallen drum, percussie, bass en keyboard kits inladen. Hierdoor kun je enorm veel variatie in je deuntjes brengen. Je kunt tevens je eigen samples toevoegen via bestandsdeling in iTunes.

Met TriqTraq kun je alle kanten op. Je kunt bijvoorbeeld een beat maken en daar door middel van effecten live mee gaan spelen. Je kunt het ook serieuzer aanpakken en een nummer maken dat bestaat uit verschillende patronen en een volledige opbouw heeft. De app is in beginsel erg toegankelijk, maar biedt genoeg mogelijkheden om ook mensen met verstand van zaken tevreden te stellen. Het grootste nadeel is vooralsnog dat je je creaties niet kunt exporteren. TriqTraq is in ieder geval razend verslavend in gebruik, maar is dit in absoluut positieve zin.

Info: triqtraq

16 juni 2012 om 15:09