Pocket Frogs haalt 1,25 miljoen downloads dankzij gratis model

Nimblebit heeft met Pocket Frogs meer dan 1,25 miljoen downloads gehaald. En ze verdienen er ook nog fors mee, dankzij de aankopen binnen de gratis app.

pocket frogsOp Facebook is het al een bekend fenomeen: gratis spelletjes die massaal worden gespeeld. Je koppelt er een koopoptie aan en het geld stroomt binnen. Op de iPhone zie je dergelijke spelletjes ook steeds vaker. FarmVille en Mafia Wars zijn bekende titels, maar ook Touch Pets Dogs en het pas gelanceerde Pocket Frogs hebben voor dit model gekozen. Ontwikkelaar Nimblebit legde in een interview met Gamasutra uit waarom ze voor dit model hebben gekozen. Pocket Frogs bleek een succes: 1,25 miljoen downloads in de eerste 14 dagen. Met een betaalde game was Nimblebit verdwenen in de grote massa van €0,79-games en hadden ze die aantallen nooit gehaald.


Nimblebit is een tweemansbedrijfje en niet te vergelijken met geldfabriek Zynga, de uitgever van Farmville en Mafia Wars. Nimblebit’s Pocket Frogs is in zekere zin ook origineler: het is geen gerecyclede game die op Facebook al een enorme aanhang heeft, maar een nieuw ontworpen game die speciaal voor de iPad en iPhone is gemaakt. De game is gratis te spelen maar levert heel wat geld op, omdat spelers aankopen doen binnen de app. Dat gebeurt massaal, want als je naar de lijst van top grossing (meest opgebracht) iPad-games kijkt, staan de gratis games hoog op de lijst. Al die kleine transacties van €0,79 leveren de makers heel wat meer op dan wanneer ze een eenmalige aankoopprijs van €0,79 hadden gevraagd. En omdat de game gratis wordt weggegeven zijn de downloadaantallen veel hoger dan wat de gameuitgevers van consolegames gewend zijn.

pocket frogs iphoneNimblebit is gevestigd in een studio in San Diego en wordt geleid door tweelingbroers David en Ian. Ze haalden goede resultaten met Scoops en besloten daarna om een game vanaf het begin gratis weg te geven:

We converted one of our most popular games, Scoops, into a free-to-play game, and from those results were confident that the model could work just as well as a traditional paid game. After seeing the results of all our past experiments with free apps, we were extremely excited about the exposure that free apps could generate. Pocket Frogs was our first opportunity to release a game that is free-to-play from the start.

Nu verdienen de broers geld met het verkopen van items binnen de game en een beperkte hoeveelheid advertenties in de menuschermen van de app. Fanatieke spelers zijn bereid om geld uit te geven om sneller voortgang te boeken in de game. Maar het model is volgens de broers vooral succesvol omdat de extra items als bonus worden gezien:

We were very careful to make sure that these purchases were only a bonus, and not simply a paid way to access a crippled game.

pocketfrogsAls gratis speler kun je dezelfde items verdienen als betalende klanten. Je doet er alleen wat langer over. Ongeveer 2% van de spelers koopt de extra items en dat is een gangbaar getal voor freemium games. Geheim van Nimblebit’s succes is dat ze heel snel kunnen werken. Games als Dizzypad duurden 2 weken om te ontwikkelen, het iets complexere Pocket Frogs kwam in twee maanden tot stand. Nimblebit is nu van plan om meerdere games volgens het free-to-play-model op te gaan zetten. De uitdaging daarbij is games te maken die ook voor de niet-betalende spelers uitdagend genoeg zijn. Volgens de tweeling is het geen groot risico om voor een gratis game te kiezen. Veel mensen zijn al gewend om online gratis spelletjes te spelen, dus het vooraf betalen voor een game is voor die gebruikersgroep een achterhaalde werkwijze.

Downloaden: Pocket Frogs (gratis, universele app voor iPhone en iPad)

Informatie

Laatst bijgewerkt
2 oktober 2010 om 15:10
Onderwerpen
,
Categorie
Games

Reacties: 3 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.