We downloaden steeds minder apps

Smartphonegebruikers downloaden steeds minder apps. Maar komt dat, omdat huidige apps te goed zijn, of omdat de markt verzadigd is geraakt?

apps-instagram-pinterest-etcDe honger naar apps lijkt z’n verzadigingspunt te hebben bereidt. Bijna eenderde van de smartphonegebruikers installeert vrijwel nooit een nieuwe app. Het blijkt uit een onderzoek van Deloitte onder Britse gebruikers, dat volgens de onderzoekers rechtstreeks te vertalen is naar de Nederlandse situatie.


Deloitte denkt dat mobiele App Stores hun hoogtepunt hebben bereikt. Vorig jaar lag het aantal smartphone-gebruikers dat geen enkele nieuwe app installeert nog op minder dan 20 procent en nu is het gestegen naar 31 procent. Gebruikers die wel apps downloaden installeren gemiddeld 1,82 apps op hun smartphone. Vorig jaar was dat nog 2,32. Bovendien geeft 90 procent van de ondervraagde appgebruikers nooit geld uit aan apps of in-app aankopen. Deloitte plaatst daarom vraagtekens of er met het maken van apps nog wel winst gemaakt kan worden.

Het is slecht nieuws voor ontwikkelaars van apps, die afhankelijk zijn van nieuwe gebruikers om te zorgen dat ze een duurzame stroom van inkomsten blijven houden. Het verdienmodel staat bovendien ter discussie. Als niemand wil betalen, zullen de ontwikkelaars zijn aangewezen op steeds agressievere vormen van reclame. Sta je niet in de top 200 van de App Store of in een van de ‘featured’ rubrieken van Apple, dan is je app vrijwel zeker gedoemd te mislukken. Onafhankelijke ontwikkelaars hebben te maken met zware concurrentie en hebben het steeds moeilijker om apps onder de aandacht van het grote publiek te krijgen.

Ook in Nederland

Deloitte voerde alleen onderzoek in Groot-Brittannië uit onder 2.000 respondenten. “Maar de uitkomsten zullen in Nederland niet veel anders zijn,” vermoedt Paul Lee, leider van het onderzoek. “Nederland heeft een vergelijkbaar hoog aantal gebruikers van smartphones die vergelijkbaar veel apps downloaden.” Volgens Deloitte is de smartphone-penetratie in Groot-Brittannië hoog en zitten er een aantal grote appontwikkelaars. De ontwikkelingen daar zouden maatgevend zijn voor de rest van Europa.

Apple brengt zelf een veel rooskleuriger beeld naar buiten: de App Store zou in Europa goed zijn voor het ontstaan van bijna een half miljoen banen in Europa, waaronder ruim 18.000 in Nederland. Ontwikkelaars hebben al ongeveer 6,5 miljard euro verdiend. Maar er zijn ook regelmatig onderzoeken waaruit blijkt dat appontwikkelaars onder de armoedegrens leven en het ontwikkelen van apps alleen als hobby kunnen uitoefenen. Ervan leven kunnen ze niet.

Toch verwacht Paul Lee niet dat de daling van het aantal downloads grote gevolgen zal hebben voor de app-industrie. “Er blijft altijd behoefte aan goede, mooi ontworpen apps. Bedrijven moeten alleen blijven nadenken over nieuwe verdienmodellen. De markt voor apps wordt alleen relatief kleiner.” Hoe beter de apps worden, hoe minder vaak mensen op zoek gaan naar een alternatief. Daardoor blijven veel gebruikers hangen bij een vast rijtje favoriete apps. Ze gaan minder snel op zoek naar iets nieuws. Waar nog veel geld mee valt te verdienen, is met de achterliggende dienstverlening.

Dit vindt iCulture

Dat er een verschuiving optreedt in de consumptie van apps, is een ontwikkeling die we bij iCulture ook wel merken. Mensen zijn meer geïnteresseerd in nieuwtjes over populaire apps die ze al gebruiken en veel minder op zoek naar inspiratie voor nieuwe apps. Ook merken we dat er nog steeds nieuwe smartphonegebruikers bij komen, maar dat is een groep die minder geïnteresseerd is in bijzondere en unieke apps, die een heel specifiek probleem oplossen. In feite willen ze vooral graag weten wat anderen zoal gebruiken. Ook is het een groep die vaak wat minder bereid is om te betalen voor apps. Het gevaar bestaat dat daardoor een heel eenzijdige app-economie ontstaat: de 20 populairste apps krijgen aandacht van gebruikers, de rest moet genoegen nemen met een kleine groep liefhebbers. Die populaire apps zijn niet altijd de beste in hun soort. Vandaar dat we op iCulture aandacht blijven besteden aan apps, die handiger en beter zijn dan de standaardkeuze.

iCulture-appredacteur Bart Breij:

“Er is veel verzadiging in de markt en vernieuwingen (zoals Slingshot) zijn erg gezocht. Bovendien wordt de App Store volledig overrompeld door klonen. Van Snapchat, maar ook van 2048 en Flappy Bird. Het jaar 2014 is echt het jaar van de klonen geworden.”

Daarmee snijdt hij een belangrijk probleem aan: de echte vernieuwing is ver te zoeken. Er zijn dit jaar nog maar een paar écht vernieuwende apps uitgebracht, de rest is meer van hetzelfde.

Reacties: 28 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.