SoundCloud krijgt reclame en betaalde abonnementen

SoundCloud gaat reclames afspelen via de app. Het is onderdeel van een pakket afspraken met platenlabels, waarbij SoundCloud voor het eerst royalties gaat uitkeren aan artiesten.

SoundCloud nieuwe interface iPhone appDe muziekdienst SoundCloud gaat vanaf donderdag reclame aanbieden in de app, met onder andere Red Bull, Jaguar en Comedy Central als advertentiepartners. Het is een eerste poging om geld te verdienen met de muziekdienst.


In de toekomst wil SoundCloud betaalde premium-abonnementen gaan aanbieden, waarmee je de reclames kunt uitschakelen. Ook gaat Soundcloud voortaan royalties betalen aan artiesten en platenlabels. De nieuwe maatregelen zijn onderdeel van een licentie-overeenkomst met platenlabels. Bij SoundCloud kan iedereen audio uploaden, wat nogal eens heeft geleid tot ongelicenseerd materiaal. De platenlabels wilden daar verandering in brengen en hebben daarom een overeenkomst met SoundCloud gesloten. Onderdeel van de deal is dat platenlabels aandelen in de muziekdienst krijgen en royalties krijgen uitbetaald. In ruil daarvoor zullen ze het bedrijf niet aanklagen wegens schending van auteursrechten.

De extra kosten die SoundCloud nu aan artiesten en platenlabels moet betalen, willen ze terugverdienen met advertenties. Er speelt ook nog iets anders: artiesten kunnen via SoundCloud hun eigen werk promoten, maar kregen daar tot nu toe geen vergoeding voor. Met de nieuwe afspraken verandert dat: de artiesten krijgen gewoon betaald, net zoals nu al bij Spotify het geval is. Tienerster Lorde werd wereldberoemd dankzij haar liedje ‘Royals’, dat ze via Soundcloud verspreidde. Het bijzondere van SoundCloud is dat er vaak bijzondere en exclusieve content op te vinden is.

SoundCloud bewegen door muziek SoundCloud zoeken

Maandelijks luisteren er 175 miljoen mensen naar SoundCloud – viermaal zoveel als Spotify – maar het bedrijf draait met verlies. Toch zit er wel muziek in de dienst: volgens een recente waardering is Soundcloud 700 miljoen dollar waard. Twitter overwoog eerder dit jaar om SoundCloud over te nemen, maar zag ervan af.

SoundCloud werd opgericht in Berlijn door de 32-jarige Alex Ljung en de 34-jarige Eric Wahlforss. De twee Zweden zijn afkomstig uit de wereld van elektronische muziek, een stijl die meteen aansloeg bij de dance-cultuur van Berlijn. Ze maken zich niet druk over kritiek op de reclames die nu in SoundCloud te zien en te horen zullen zijn: “Mensen weten dat SoundCloud een platform is voor mensen die creëren”, zegt Ljung. “Ze snappen dat als ze een reclame horen, dat de artiest daar ook aan verdient”.

Reacties: 4 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.