Vodafone Call+

Vodafone Call+ laat je foto’s en locaties delen tijdens het bellen

Vodafone heeft Call+ geïntroduceerd, een app waarbij je tijdens het bellen foto's en locaties kunt delen. Het maakt gebruik van Message+ en RCS-technologie, dus je moet wel klant van Vodafone zijn om het te kunnen gebruiken.

Vodafone Call+
Vodafone wil ervoor zorgen dat mensen meer gaan bellen met hun mobiele telefoon. Ze brengen daarom de Call+ app uit, waarmee je voor, tijdens en na het bellen allerlei info kunt uitwisselen. Je kunt bijvoorbeeld je locatie of een foto delen tijdens het gesprek. Tijdens het bellen zullen gewoon belminuten in rekening worden gebracht, terwijl de verzonden data MB’s kost of via Wi-Fi wordt verstuurd. Bij iCulture kregen we de mogelijkheid om de app een paar dagen te testen.

Vodafone Call+ foto delen tijdens bellen. Vodafone Call+ onderwerp meegeven tijdens gesprek.

Vodafone Call+ is bellen met toeters en bellen

Eén van de nieuwe functies ten opzichte van ‘normaal’ bellen, is dat je vooraf een onderwerp en urgentie kunt meegeven bij het gesprek. De ontvanger kan op basis daarvan bepalen of het zin heeft om op te nemen. Voor mij is dat één van de grotere ergernissen van mobiele telefoons: er komt een gesprek binnen, terwijl je geconcentreerd aan het werk bent en je hebt geen idee of er iets belangrijks is, of dat de persoon aan de andere kant van de lijn alleen maar gezellig wil kletsen (of een salespitch te doen, waar jij op dat moment niet op zit te wachten).

Alleen voor Vodafone-klanten

Helaas is dat probleem met Call+ niet meteen opgelost. De app werkt namelijk alleen bij klanten van Vodafone zelf en beide gebruikers moeten de app op de telefoon hebben staan. Bij hartsvrienden die overdag al de hele tijd in WhatsApp hangen, zal daarom even wennen zijn. In plaats van een WhatsApp-berichtje ‘Hé, kan ik je even bellen, want ik zit ergens mee’, zul je naar de Call+ app moeten gaan. Daar vul je in waar het gesprek over gaat en drukt op de knop. Het telefoongesprek komt binnen, zoals een normaal telefoongesprek, maar de ontvanger ziet meteen het onderwerp en kan op basis daarvan afwijzen.

Je kunt met Call+ ook videobellen, waarbij beeld en geluid apart worden afgerekend: de video gaat via mobiele data, terwijl het gesprek via HD-Voice verloopt en belminuten kost. We vroegen Vodafone wat de belangrijkste reden is om gebruik te maken van Call+, omdat er immers genoeg apps (WhatsApp, Facebook Messenger?) zijn waarmee je ook kunt chatten en bellen. De spraakkwaliteit is volgens Vodafone het doorslaggevende argument: omdat je met HD-Voice-kwaliteit belt, kun je de persoon aan de andere kant van de lijn beter verstaan.

Message+

Call+ werkt via de Rich Communications Standard (RCS), een technologie waar in Nederland alleen Vodafone ondersteuning voor biedt. De dienst werkt overigens ook met Vodafone-gebruikers in andere landen. Voor de messaging-functies wordt gebruik gemaakt van Message+, een berichtendienst van Vodafone zelf die vergelijkbaar is met WhatsApp. Dit zorgt ervoor dat je tijdens het gesprek bijvoorbeeld foto’s kunt delen. In het persbericht belooft Vodafone ‘nooit meer weggedrukt worden’, maar ik vermoed dat de app vooral goed gaat werken bij vrienden die alles met elkaar delen. Als je vooraf aangeeft dat je belt omdat je geld wilt lenen of een salespitch wilt doen, maak je de kans alleen maar groter om te worden weggedrukt.

Vanaf vandaag is de app beschikbaar in de App Store en in Google Play.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 15 september 2015, 9:20
Categorie Providers
Onderwerpen bellen, Vodafone

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.