Smaato: succes van advertenties op mobiele platformen vergeleken

Apple is druk bezig met het ontwikkelen van het iAd-platform, maar als je echt geld wilt verdienen met mobiele advertenties moet je op het Symbian-platform zijn. Symbian-gebruikers zijn namelijk dol op advertenties: een Symbian-gebruiker klikt 2,7 keer vaker op mobiele ads dan een gemiddelde andere gebruiker. Dat komt overigens niet omdat er zoveel Symbian-toestellen in […]

smaato metricsApple is druk bezig met het ontwikkelen van het iAd-platform, maar als je echt geld wilt verdienen met mobiele advertenties moet je op het Symbian-platform zijn. Symbian-gebruikers zijn namelijk dol op advertenties: een Symbian-gebruiker klikt 2,7 keer vaker op mobiele ads dan een gemiddelde andere gebruiker. Dat komt overigens niet omdat er zoveel Symbian-toestellen in omloop zijn, want in de meting is gekeken naar de Click-Through Rate en die is onafhankelijk van het aantal in omloop zijnde toestellen.

CTR is het aantal kliks gedeeld door het aantal impressies. Wereldwijd blijken gebruikers van Symbian-toestellen en niet-smartphones met meest geneigd om op banners te klikken. Misschien komt dat omdat het minder ervaren gebruikers zijn die makkelijker klikken wanneer ze banners zien waarin ringtones worden aangeprezen. Windows Phone en iPhone bevinden zich in de middengroep, terwijl bij Android/Palm/Blackberry weinig mensen op reclames klikken:

smaato ctr index

Kijk je alleen naar de cijfers van Europa, dan ziet de situatie er echter heel anders uit. Hier scoort Windows Phone veel hoger:

smaato ctr europa

Opvallend is verder, dat de Android-gebruikers nogal moe zijn geworden van advertenties. De CTR daalde tussen januari en april dramatisch, van 163 naar 39:

android ctr daling

Alle grafieken zijn te vinden in Smaato Metrics April 2010.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 16 mei 2010, 15:45
Categorie Apple
Onderwerpen banners, reclame

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.