Samsung wil geen Apple-logo’s op Olympische spelen (update)

Samsung wil niet dat atleten op de Olympische Spelen een iPhone gebruiken. Ze moeten het logo afplakken.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

samsung-sochiDe openingsceremonie van de Olympische Spelen is vaak ook een reclamespot voor bekende smartphonemerken. Terwijl de sporters een immens stadion binnenlopen, willen ze het moment vastleggen voor het nageslacht. En vaker dan sponsor Samsung zou willen, is daarbij het prominente Apple-logo van een iPhone in beeld. Samsung heeft daarom atleten instructies gegeven om tijdens de openingsceremonie in Sotsji het Apple-logo af te plakken. Waarom zouden ze die ook gebruiken? Ze hebben immers van Samsung een mooie Galaxy Note 3 of Galaxy S4 gekregen. Met een sponsorbudget van meer dan 100 miljoen dollar heeft Samsung iets te eisen.

Update 6 februari: Het Olympisch Comité heeft inmiddels bevestigd dat atleten vrij zijn om iedere soort smartphone te gebruiken. Ze hoeven daarom het Apple-logo op de iPhone ook niet af te plakken.

Update 10 februari: Het afplakken van Apple-logo’s zou een hoax zijn geweest. De oorspronkelijke site heeft het artikel erover offline gehaald. Volgens het IOC waren de atleten vrij om hun favoriete smartphone te gebruiken (zoals al aangegeven in de oorspronkelijke versie van ons artikel, had het IOC de atleten ook niet kunnen dwingen om specifiek met Samsung-smartphones te lopen). De vraag resteert nu alleen nog: in hoeverre was het een publiciteitsstunt van Samsung zelf?

Alle deelnemende sporters zouden van Samsung een tas met Galaxy-smartphone gekregen. Het plan is dat ze daarmee de openingsceremonie gaan filmen, zodat de kijkers thuis de indruk krijgen dat ‘iedereen’ tegenwoordig Samsung gebruikt. Het grote probleem bij dit soort sponsordeals is dat bekende mensen best bereid zijn om een goodiebag aan te nemen, maar als het erop neerkomt toch weer hun geliefde iPhone tevoorschijn pakken. Het overkwam David Beckham nog tijdens de Olympische Spelen in Londen: hij was ingehuurd door Samsung als merkambassadeur, maar bleek buiten de sponsormomentjes toch liever een iPhone te gebruiken. In Sotsji kan dat nog steeds gebeuren: sporters die met afgeplakte Apple-logo’s toch gaan twitteren en instagrammen. Maar voor de televisiecamera’s die de beelden naar miljoenen huiskamers wereldwijd brengen ziet het er in ieder geval mooi uit.

samsung-beckham-sponsor

Vrijdag is de openingsceremonie van de Olympische Spelen, vlak na 17:00 uur Nederlandse tijd. Dus dat wordt dringen in de file om op tijd thuis te zijn!

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 10 februari 2014, 10:56
Categorie Apple
Onderwerpen reclame, samsung

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.