Poppenhuis Dolly wint Sanoma iPad App Challenge

Sandra Karis en Annemieke Teune hebben vandaag Sanoma's iPad App Challenge gewonnen met een idee voor een poppenhuis op de iPad.

sanoma ipad challengeSandra Karis en Annemieke Teune hebben vandaag Sanoma’s iPad App Challenge gewonnen. Ze winnen daarmee een prijs van 5.000 euro en de mogelijkheid om hun idee ook uitgevoerd te krijgen. Sandra en Annemieke bedachten een moderne variant op het Habbo-hotel, maar dan in de vorm van een poppenhuis. Met Dolly kun je een eigen poppenhuis inrichten, met objecten die je kunt aanschaffen of branded objecten die je via adverteerders krijgt.


Vijf kanshebbers mochten hun idee pitchen in een festivaltent op het terrein van PICNIC. Zo was er het idee van Carl Mangold voor een tuindesigner op de iPad, waarbij er ook een koppeling met folders van tuincentra is gemaakt. Nadat je hebt aangegeven welk gedeelte van de tuin je wilt vullen met rozen, gras of houtsnippers geeft de app aan hoeveel materiaal je nodig hebt en bij welke aanbieder je het kunt kopen. Ook coupons kun je via de app inleveren.

Finalist Marcel de Jong presenteerde TimeFrame, een tijdlijn voor al je communicatie. Op een regenboogachtige interface zie je de stromen die diensten als Twitter, e-mail, afspraken, foto’s, nieuws van diverse sites en andere relevante informatie voorbij komen. Verder was er een presentatie van Koen Leerink en Thomas van der Meer over een Storyboard-applicatie op de iPad, gericht op filmmakers. Daarbij kunnen medewerkers in verschillende rollen een taak toegewezen krijgen via een iPad-app. Finalist Klaas de Jong kon helaas niet aanwezig zijn. Hij was de bedenker van de Ultimate Art-applicatie. Daarmee wordt het mogelijk om allerlei kunstwerken te bekijken en vervolgens een eigen tentoonstelling te maken aan de hand van favorieten.

Dolly won de eerste prijs van de jury (waar ik overigens deel van uitmaakte), vanwege het innovatieve idee, de praktische uitvoerbaarheid en de mogelijkheden die het idee heeft. Een dergelijk idee is nog niet in de App Store te vinden. Sanoma kreeg in totaal 229 ideeën binnen, die voornamelijk te maken hadden met magazines. De jury bestond uit Herman Kienhuis (Sanoma Digital), Gonny van der Zwaag (iPad Planet), Rick le Roy (Unitid), Marcel Wortel (Noise) en Nathalie Kruger (Sanoma Digital).

Winnaressen Sandra en Annemieke stuurden vier ideeën in. Het poppenhuis, dat aanvankelijk Poppedop zou heten, was de eerste en was eigenlijk bedoel om te kijken hoe goed de twee konden samenwerken. De iPad was als apparaat ook iets nieuws voor het duo: “We begonnen in de Mediamarkt om te kijken hoe de iPad eigenlijk werkt. Van de vier ideeën die we inzonden was dit de eerste en dus de beste.”

Reacties: 15 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.