Onderzoek Technologizer: mensen erg tevreden met iPhone

Onderzoeksbureau Technologizer heeft in een representatief wereldwijd onderzoek gekeken in hoeverre mensen tevreden zijn over Apple en meer bepaald de iPhone. Ondanks al het gemopper is een aanzienlijk deel zeer in zijn/haar sas met de iPhone.

happy iphoneDoor alle rechtszaken rondom de iPhone 3G zou je haast gaan denken dat de gadget de hooggespannen verwachtingen niet waar kon maken. Nadat de iPhone werd gelanceerd als waarschijnlijk de grootste hype in de geschiedenis van de telefonie, hebben alle Consumentenbonden en Trossen van deze wereld er wel aandacht aan besteed: het bereik, onderbroken telefoontjes, om nog maar te zwijgen over de batterijduur en de geslotenheid van het platform. Maar wat blijkt nou? Volgens een onderzoek van Technologizer onder meer dan tweeduizend gebruikers blijkt 91% volledig of zeer tevreden met de iPhone te zijn. En het onderzoek leverde meer verrassende resultaten op, waarvan hier een samenvatting.

Het behoorlijk uitgebreide onderzoek is gehouden onder meer dan 2150 mensen wereldwijd, van wie ruim tweederde Amerikaan is en bijna tweederde de iPhone 3G in zijn bezit heeft (en de rest de originele 1G). Dat is treffend, want als er érgens mensen lijken te klagen over het 3G-bereik, is het wel bij AT&T in de VS. Een grote meerderheid van de respondenten gebruikt naast zijn iPhone een Macintosh, wat de resultaten misschien wat rooskleuriger heeft gemaakt, omdat het kennelijk voor een deel om ‘Applefans’ gaat.

Terwijl de iPhone nog steeds een phone heet, is bellen ironisch genoeg niet de meestgebruikte functie van het apparaat. De telefoonfunctie moet namelijk na e-mail, internet en sms genoegen nemen met een vierde plaats op de lijst van veelgebruikte toepassingen. Het spelen van games gebeurt dan weer veel minder, ondanks de hoge verkoopaantallen van dergelijke applicaties in de App Store. Driekwart van de ondervraagden heeft wel meer dan 10 apps gedownload of gekocht in de App Store.

Apple kan toch wel trots zijn op de klanttevredenheid: van alle ondervraagden, van wie 97% al een update heeft gedaan naar firmwareversie 2.1, is slechts 9% helemaal niet of slechts enigszins tevreden met het apparaat, de rest volledig of zeer tevreden. Uit de onderzoeksgroep vindt 78% zelfs dat de prijs-/kwaliteitsverhouding naar behoren is. Een meerderheid is ook van mening dat Apple goed heeft gereageerd op aanvankelijke problemen.

82% van de mensen zegt namelijk dat firmware 2.1 veel problemen heeft opgelost. Over MobileMe is echter maar de helft van de mensen echt positief. Ook is een meerderheid kritisch over Apples strenge toelatingsbeleid voor de App Store: 36% vindt deze fratsen zelfs onacceptabel.

Tot slot laat Technologizer nog twee lijstjes zien met de meest voorkomende ergernissen en de meest gewilde features. Bij de ergernissen staan freezes op de eerste plaats, op de voet gevolgd door traag internet, slecht bereik en korte batterijduur. Bij de meest prangende wensen staat op nummer 1 weinig verrassend knippen en plakken, op gepaste afstand gevolgd door een betere camera, gebruik van de iPhone als draadloze modem, TomTom-functionaliteit en beschikbaarheid bij meer operators.

Bron: Technologizer. Via: Ars Technica

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 2 oktober 2008, 8:30
Categorie Achtergrond
Onderwerpen bereik, klanten, onderzoek

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.